Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Beskriv din målgruppe

ide
opret
i gang

Et af de vigtigste elementer i marketingplalen er din viden om, hvem dine kunder er, og hvilke behov de har. Din målgruppe er enkelt sagt de kunder, du vil sælge til. Du har allerede gjort dig nogle overvejelser om, hvem dine kunder er, hvad de skal købe og hvordan. Uanset hvem du skal sælge dit produkt til, er det en fordel at opdele din målgruppe i segmenter.

Hvad er segmentering?
 

At segmentere er at opdele personer i grupper med samme behov, livsmønstre og interesser. Ideen med segmentering er, at du kan koncentrere dine aktiviteter mod udvalgte grupper frem for hele markedet. Du kan bruge segmentering til at:

  •  Finde dine mest oplagte kundegrupper
  •  Koncentrere dine ressourcer de rigtige steder
  •  Målrette dit budskab til udvalgte segmenter
  •  Belønne dine loyale kunder
Opdel din målgruppe i segmenter

Jo mere præcist du kan definere din målgruppe, jo bedre resultater opnår du.

Hvilke kriterier du vil anvende i segmenteringen, kommer an på dit marked, dit produkt og de informationer, du har adgang til. Men uanset hvordan du gør det, handler det om at finde de modtagere, som vil opleve dit budskab som relevant. Og sortere dem fra, som sandsynligvis ikke vil gøre det.

Hvis du ved, hvem der er mest tilbøjelig til at købe dit produkt, så kan du koncentrere din indsats der og spare tid og penge.

Markedet ændrer sig, så husk at se på din målgruppe og dine segmenter løbende.

Et eksempel på segmentering

Sælger du haveudstyr og har et tilbud på en ny plæneklipper, kan du vælge at sende tilbuddet til alle, der har handlet hos dig før. De har alle sammen have og sandsynligvis en græsplæne - i alt 2.000 emner. Et godt udgangspunkt, men kan det gøres bedre?

De 300, som købte en plæneklipper sidste år, er næppe interesserede i en ny plæneklipper allerede nu. Dem sorterer du fra. De 100 kunder, som ikke har betalt deres regninger, er du ikke interesseret i at sælge til. Dem sorterer du også fra. De 100 kunder, som du - via Post Danmarks returpostservice - ved, er flyttet til postnumre i helt andre dele af landet, kører næppe så langt for at købe. Dem sorterer du også fra.

Din målgruppe er nu reduceret til 1.500, men du vil næppe sælge færre plæneklippere efter denne segmentering. Til gengæld bliver dine udgifter til udsendelse og produktion mindre. Du opnår med andre ord større effekt af dine markedsføringskroner ved at definere din målgruppe så præcist som muligt.

Eksemplet demonstrerer princippet i segmentering. Ideen er at bryde din overordnede målgruppe ned i mindre grupper med fællestræk, som øger sandsynligheden for, at de vil reagere på din henvendelse eller dit produkt.

Sidst opdateret: 05-06-2011
Google AdWords voucher

Øverst på Google?
Indbetal 200 - brug for 800

Brug 200 kr og få 600 kr
Ingen binding - ingen risiko
Hent din startbonus her:
Nyhedsbrev

Få relevant viden om vækst. Snyd ikke dig selv for disse vitaminer til din virksomhed

Google Plusl