Af søgeoptimeringsekspert Jacob Leander Christensen
Søgemaskineoptimering har i mange år været omtåget af en masse falske udsagn, myter og en masse sludder. Mange opfatter det som "heksemagi", men når alt kommer til alt, så er det blot en utrolig effektiv markedsføringsform og hvis du har din sunde fornuft i behold, kan du selv komme langt.
Nedenfor har jeg lavet en liste med 10 ting du skal holde dig fra og 10 punkter du absolut bør gøre. Nogle af punkterne er måske lidt "nørdede", men her kan din webprogrammør eller eksterne søgeoptimeringsekspert helt sikkert hjælpe.
Hot:
- Skriv unikke og sælgende tekster til hjemmesiden
- Brug tid på at finde frem til de relevante søgeord, som DIN målgruppe bruger og glem alt om fagstolthed. Benyt de søgeord dine kunder benytter, selvom de måske er "forkerte".
- Overvej at supplere SEO med AdWords annoncer på nogle søgeord.
- Overvåg dine konkurrenter og se hvad de gør godt.
- Hav styr på døde links og URL"er der er flyttet.
- Benyt Google Analytics og Google Webmaster Tools til at analysere dine brugeres adfærd på hjemmesiden mv.
- Skriv unikke TITLE og META beskrivelser.
- Skaf gode og relevante indgående links til din hjemmeside.
- Tænk på brugeren og ikke søgemaskinen! (Tænk: vil dette hjælpe brugeren?)
- Overhold så vidt muligt Googles retningslinjer.
Not:
- Skriv ikke hvid tekst på hvid baggrund eller andre gamle "snydetricks".
- Forsøg ikke på at vise forskelligt indhold til brugeren og søgemaskinen.
- Brug ikke tungt grafik og billeder på hjemmesiden.
- Kopier ikke producentens produktbeskrivelser (Hvis du har en webshop).
- Bliv ikke fristet af tilbud på 10.000 indgående links eller lignende.
- Overdriv ikke med søgeords densitet (Nævn ikke søgeordet MANGE gange - dette opfattes som spam).
- Brug begrænset FLASH - søgemaskinerne læser helst rent tekst.
- Undgå links fra webspammere og dårlige hjemmesider.
- Hav ikke et overdrevent antal links på én side. (hold det helst under 100)
- Overdriv ikke linkbuildingen
Forfatteren
Navn: Jacob Leander Christensen
Alder: 20 år
Beskæftigelse: Selvstændig
Titel: Ekspert i online markedsføring
Hjemmeside: www.jau.dk