Bloggen

At afskedige medarbejdere er for mange ledere det hårdeste ved lederjobbet

P.t. pågår en følelsesladet sag omkring overvågning, brud på datasikkerhed, mistillid og ikke mindst – hovedpersonen i denne sag; en opsagt medarbejder, som følte sig dårligt behandlet i forbindelse med sin opsigelse og valgte at smække med døren i form af en afslørende bog med slibrige detaljer kamufleret som en skønlitterær roman.

Adspurgt omkring, hvorfor forfatteren valgte at skrive bogen, står i Politiken den 28. april 2014 følgende: ”(…) Folk skal ikke slippe af sted med at røvrende mig. Her tænkte jeg, jeg er blevet fyret af Se og Hør, officielt på grund af omstruktureringer, med seks måneders løn. Fuck, det er jo perfekt, så kan Aller finansiere denne her bog. Og det gjorde Aller så (…)”.

 

Den måde opsigelsen gribes an på er altafgørende for, at opsigelsen er succesfuld og opleves som fair og respektfuld – også af de tilbageblevne kolleger.

Virksomheder, der tager sig godt af deres medarbejdere og siger ordentligt farvel, opleves positivt både indadtil og udadtil.

Uanset hvad vil tidligere medarbejdere stadig optræde som ambassadører for virksomheden, så det er vigtigt at få sagt ordentlig farvel.

HR-bureauet har hjulpet mange virksomhedsledere med rådgivning og støtte før, under og efter opsigelsen - til gavn for både ledere, medarbejdere og virksomheden og giver følgende råd omkring den svære samtale:

1. Vær grundigt forberedt
Juraen skal være på plads. Du skal have gjort dig nogle tanker om, hvordan og med hvilke ord, du vil overbringe beskeden.

2. Accepter, at du er ”the bad guy”
Kend din rolle og tag ansvar for beslutningen. Lederen er ” the bad Guy”, når beskeden skal overbringes, men beskeden kan godt formidles empatisk og under alle omstændigheder skal den håndteres professionelt.

3. Undskyld ikke
Når beslutningen er taget, skal du ikke undskylde og forsvare din beslutning. Giv derimod en kort og klar grund, som hellere skal gentages end udbygges. Det kan være en udfordring at imødekomme medarbejderens behov for at forstå ”hvorfor lige mig” med de objektive grunde, som du kan give i situationen - både af hensyn til den afskedigede, arbejdspladsen og dig selv. Uanset hvilke grunde du giver, vil de sjældent opleves fair for den, der afskediges.

4. Respektfuld omsorg
Lederen skal beslutte om den pågældende skal fritstilles i opsigelsesperioden eller fortsætte med at arbejde. Psykisk kan det være hårdt for den opsagte at blive på arbejdspladsen, da der kan opstå en følelse af at være udenfor. Jeg anbefaler, man aftaler med den opsagte, hvad han/hun foretrækker.

5. Tag hånd om opgaveoverdragelsen
Tag hånd om overlevering af arbejdsopgaverne. Sæt deadaline på og giv plads til at den afskedigede får overdraget sine opgaver i god orden.

6. Afrunding
Det kan være en fin gestus at give den opsagte mulighed for at tage hjem direkte efter opsigelsen. Efter 1-2 dage kan han/hun komme tilbage til arbejdspladsen og tage et opfølgende møde for at afklare, hvad der skal ske fremadrettet.

Afhængigt af reaktionen kan man tilbyde medarbejderen noget psykologbistand, evt. et individuelt outplacement forløb hos en ekstern udbyder.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

HR-ekspert Tine Cranil sætter fokus på, hvorfor vi bliver udbrændte på jobbet, og hvad man kan gøre ved det.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Planlæg og eksekver. Du er på arbejde, hvis du er leder og tropper op til julefrokosten. 

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Har I en handlingsplan for mobning på arbejdspladsen? 

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Kompetenceudvikling og læring er vigtigt, men alt for få er i stand til at bruge det aktivt i deres reelle arbejde. Bliv her klogere på, hvordan du skaber læring og udvikler kompetencer, så du når dine mål for 2014.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Tags:
Tryghed

Julefrokosten er ganske vist et frirum for medarbejderen, men det samme er ikke tilfældet for dig, der er leder.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

… er den tekst på kortet, som følger med blomsterbuketten, der står på skrivebordet. Det er første dag på det nye job, og din nye medarbejder er lige trådt ind af døren. Så er vi i gang. Men er det tilstrækkeligt? Nej selvfølgelig ikke. Læs med her.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Efter afholdte jobsamtaler har du udvalgt din nye medarbejder. Kontrakten skal nu udfærdiges, og du skal herefter have nedskrevet de aftaler og rammer, der skal være gældende for ansættelsesforholdet. Det handler dette blogindlæg om.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Du sidder foran computeren og har efter gennemlæsning af en mængde ansøgninger og CV’er besluttet, hvem du skal møde til jobinterview. Men hvordan interviewer du bedst en ansøger, så du kan træffe den rigtige beslutning? Læs med her.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Foran dig ligger en stak ansøgninger og CV’er, som du nu skal igennem og beslutte, hvem der skal indkaldes til samtale. Jobbet har været annonceret eller måske publiceret i dit netværk og en mængde ansøgere har nu gjort sig den ulejlighed at skrive omkring sig selv og deres kompetencer. Hvordan skal du udvælge de rette?

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Effekten af en dårligt valgt medarbejder er ganske afgørende og kan koste tid og penge. Derfor er det vigtigt, at rekrutteringen udføres korrekt første gang.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.