Tags: Administration, IT
Alt for mange virksomhedsejere begår den fejl at se budgettering som en tvungen opgave, de alene skal løse for bankens eller bestyrelsens skyld.
Det er en stor misforståelse. I virkeligheden er budgettering din gyldne mulighed for aktivt og bevidst at styre din virksomhed imod din vision. Et godt budget fungerer nemlig som et strategisk værktøj, der støtter og vejleder dig, når du dagligt står over for operationelle beslutninger.
Spørgsmålet er nu bare: hvad er et godt budget? Hvilke elementer skal din budgetproces indeholde, for at budgettet netop bliver et strategisk styringsværktøj?
Det gode budget er dét, der bliver brugt
Hvis du aldrig tager dit budget i brug, skaber det af gode grunde ingen værdi. Det springende punkt er derfor, at det er nemt at udarbejde og endnu nemmere at følge op på. Så får du det nemlig brugt.
Det gode budget er ambitiøst, men realistisk
Hele budget-øvelsen går ud på at sætte tal på dine forventninger under givne forhold – budgettet skal derfor bygge på opnåelige mål, og realistiske forudsætninger, men samtidig skal det være ambitiøst. Vær derfor optimistisk i budgetudarbejdelsen, og brug de ambitiøse mål som daglige incitamenter til at gå den ekstra mil.
Det gode budget skaber overblik
Detaljer kan være gode at kende, men budgetter handler grundlæggende om at skabe overblik over fremtiden. De skal gøre det nemt for dig at overskue din forretning og prioritere rigtigt.
Det gode budget skal være nemt at vende tilbage til
For at fungere efter hensigten skal et budget løbende efterses og tilpasses. Det skal bringes i spil igen og igen. Derfor er det afgørende, at budgettet er gennemskueligt både for dig, som har udarbejdet det og for alle de interessenter, der skal bruge det. I skal nemt og hurtigt kunne genoptage budgetarbejdet og spore de beregninger, der ligger bag.
Det gode budget er dit bedste argument
Tid brugt på budgetter, er tid givet godt ud. Budget-øvelsen tvinger dig til at gennemtænke dine valg og blive helt skarp på din overordnede strategi og de økonomiske prioriteringer, den nødvendigvis fører med sig. Dermed bliver det gode budget dit bedste argument i dialogen med din bankmand eller din bestyrelsen – det gør dig overbevisende, og det sælger din plan.
5 pointer, du skal tage med videre
Partner hos budget123.
Tim Hansson har solid erfaring med økonomistyring – først fra sine ansættelser på Syddansk Universitet og siden som medstifter af it-virksomheden, budget123. Han har været med til at udvikle et dynamisk online system til budgetstyring og rapportering, og i den proces har han set og arbejdet med utallige budgetter fra små som store virksomheder.
Mød Tim på Google+