Bloggen

3 klassiske fejltrin med Google Ads

Fejltrin #1: Dårlig kampagnestruktur

Måske tænkte du ikke over det, da du gik i gang med opsætningen af dine første kampagner eller også gik det bare lidt for stærkt.

Min erfaring er, at rigtig mange begynder med at opsætte deres Google Ads kampagner og senere mister overblikket, fordi der ikke fra start er gennemtænkt en god kampagnestruktur – og det er ren guf for bureauernes sælgere.

Marketingbureauerne får RIGTIG mange kunder på, at virksomhedsejere eller ‘in-house marketingkonsulenter’, selv har opsat virksomhedens Google Ads konto, men med tiden, har mistet overblikket i forhold til optimering af igangværende kampagner.

Jeg har selv arbejdet på bureau og jeg har trænet sælgere i analyse af Google Ads KPI’er og vigtigst af alt ‘dårlige og gode’ kampagnestrukturer.

På IVÆKST Google Ads kursus får du brugbare værktøjer til at lave en god kampagnestruktur fra start og hjælp til, hvilke overvejelser du skal gøre, inden du starter med at opsætte kampagner.

Du får lige et ‘gratis’ tip:

For mange virksomheder giver det god mening at opbygge deres kampagnestrukturer efter samme måde, som deres hjemmeside er opbygget på. Opbyg kampagner efter kategorier, services m.m.

 

Fejltrin #2: Forkert attribution-model

Ved du, hvilken attribution-model I bruger til jeres Google annoncering? Og er du sikker på, at I bruger den rigtige – måske bruger du penge på den forkerte kampagne eller søgeord?

Jeg har set mange Google Ads konti, hvor den valgte attribution-model var “sidste klik”.

Faktisk har jeg set det så mange gange, at det er noget af det jeg starter med at kigge efter, når jeg får adgang til en Google Ads konto.

Kort fortalt, findes der forskellige attributions-modeller – og det er godt, fordi den digitale kunderejse er mere kompleks og kan have mange berøringspunkter i dag. Det vil sjældent være en fordel at vælge “sidste klik” (den er i øvrigt valgt som standard, hvis du aldrig har ændret den i din Google Ads konto).

Eksempel: Hvis du selv søger efter produkter eller services på Google, hvor mange gange besøger du så den samme hjemmeside, før du beslutter, om du skal købe noget eller kontakte den?

Hvis du bruger attributions-modellen, "Sidste klik", tilskrives det sidste søgeord 100 % af værdien for konverteringen, der førte til et salg eller kundehenvendelse.

Kender du dine kunders beslutningsproces?

Min erfaring er, at potentielle kunder cirka trykker 1-3 gange på dine annoncer, og bagefter klikker sig frem til dine produkter eller services i de organiske søgeresultater, og til sidst klikker sig direkte ind på din hjemmeside, fordi de kan huske dit domænenavn, og først dér beslutter de sig for at købe noget eller kontakte dig.

Min generelle anbefaling til dig er, at du enten skal vælge mellem ‘Lineær’ eller ‘Positionsbaseret’. 

 

Fejltrin #3: Undgå at spilde for mange penge på søgeord, der ikke giver dig konverteringer - husk at arbejde med negative søgeord

9 ud af 10 begår fejltrin #3

.. det betyder, at de bruger flere tusinde kroner på søgeord og søgetermer, der ALDRIG fører til salg eller henvendelser! 

Derfor: Stil dig selv to helt centrale spørgsmål: Arbejder du aktivt med negative søgeord? Og har du nogensinde tjekket Google Ads rapporten om ‘søgetermer’?

Uopmærksomhed og mavefornemmelser koster dig dyrt!

Mange gange handler det om, at man ikke har været opmærksom på at vælge den rette “matchtype” til søgeord. Optimeringsarbejdet kan også tage udgangspunkt i følelser og mavefornemmelser snarere end datadrevne beslutninger. Det koster altså.

Jeg ser tit, at der er tilføjet mange såkaldte “broad match søgeord”. Det betyder, at man har givet mulighed for at vise jeres annoncer ved søgninger med stavefejl, synonymer, relaterede søgninger og et hav af andre ting.

Eksempel:
Du har en webshop, der sælger make-up
Du har en aktiv Google Ads kampagne, hvor målet for kampagnen er at sælge læbestift
Du har kun tilføjet “broad match-søgeord” til din kampagne og annoncergrupper på: læbestift, køb læbestift, stort udvalg af læbestift, læbestifter i mange farver.

.. Konklusionen du gerne vil vide
Det kan for alvor få dit annoncebudget til at bløde, hvis du kun har broad match-søgeord tilføjet, og ikke arbejder med søgeordstyper - heriblandt negative søgeord. I teorien har du givet mulighed for at vise dine annoncer, når potentielle kunder søger efter:
 

  • køb billige læbestifter  – har du nogle billige læbestifter? Det er meget subjektivt, hvad kunderne synes er billigt, men hvis du kun sælger mærkevarer uden rabat findes produkterne nok til en billigere pris et andet sted
     
  • bestil brugte læbestifter – du sælger ikke brugte læbestifter, men fordi du ikke har tilføjet ‘brugt’ til dine negative søgeordsliste, kan dine annoncer blive vist, hvis potentielle kunder søger efter ‘bestil brugte læbestifter’
     
  • lysegrønne læbestifter – har din webshop læbestifter i ALLE farver? Det har de færreste med al sandsynlighed. Derfor skal du også huske at tilføje de farver, som du ikke sælger, til din negative søgeordsliste

Det er lige så vigtigt at arbejde med negative søgeord, som det er budjustere og tilføje nye søgeord til dine kampagner og annoncegrupper.

Alligevel ser jeg 9 ud 10 Google Ads konti med nedprioritering af negative søgeord. Det betyder, at der bliver brug flere tusinde kroner på søgeord og søgetermer, der aldrig fører til salg, booking eller henvendelse.

Lær mere om negative søgeord og alle de andre søgeordstyper

På kurset i Google Ads vil jeg gennemgå alle søgeordstyperne, og lære dig at lave en søgeordsstrategi til dine kampagner. Du får også en bonus, som er min liste om negative søgeord. Den liste er særdeles værdifuld, og jeg bruger den altid, når jeg opsætter Google Ads kampagner.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Thor Bay

Online Specialist 

Har du styr på din data?