Jeg vil i denne artikel fortælle om brugen af bloggere i sin SEO-strategi.
Med brug af bloggere til din markedsføring kan du nå ud til rigtig mange mennesker. En anden god ting er, at du faktisk ved brug af bloggere relativt billigt kan få en masse links, der kan hjælpe dig med at få bedre placeringer på Google.
Strategien er at give bloggeren noget gratis (et produkt, medlemskab eller noget helt andet) imod et indlæg på deres blog med et link til din side. Det gør du sådan her:
Jeg har selv brugt et par forskellige måder at finde bloggere, der kunne være interessante at sende et produkt til.
Ved ting som er meget populære at blogge om, som f.eks. mad, findes der ofte et blognetværk eller lister med de forskellige blogs.
Det kunne f.eks. være, hvis du som restaurant ønskede at få nogle skarpe links, nogle anmeldelser og flotte billeder, at du kunne skrive til bloggerne på www.madblogs.dk
Du kan blot søge på Google efter: ”emne + blog”, hvor du måske er heldig at finde en samlet liste.
En rigtig god ting, både for evt. omtale, besøgende, salg og ikke mindst links er hvis du kan finde blogs, hvor indholdet er relevant. En af de metoder jeg har brugt mest er faktisk blot at bruge Google.
Hvis du driver en webshop, der sælger tøj, kan du f.eks. lave denne søgning:
intitle:blog intext:tøj
intitle: Siger at ”blog” skal stå i titlen.
Intext: Siger at ”tøj” skal stå i teksten.
På den måde laver Google alt arbejdet for dig.
Herefter kan du lave en liste med bloggere, der kunne være relevante at tage fat i for netop jeres website.
Der findes forskellige grupper på Facebook, hvor bloggerne holder til.
Det kunne f.eks. være:
Her du kan lave et opslag, hvor du tilbyder dine produkter imod et sponsoreret indlæg.
Du kan også tage fat i Sponsorprodukter til bloggere, der er en Facebook side, hvor du som virksomhed kan tilbyde dine produkter til bloggere. (link)
Nu skulle du gerne have fundet en masse blogs, der kunne være relevante at bruge. Når du skal udvælge dine bloggere til din SEO-markedsføring, er der flere parametre du kan kigge på:
Alt efter hvor dyrt et produkt eller ydelse du tilbyder bloggen, kan du jo gå ned i kvalitet af hver enkel blogger. Jeg har ofte sendt produkter, der har kostet mig under 25,- i indkøb, hvorfor jeg har sendt ud til stort set alle bloggere, der havde interesse i produktet. Sælger du derimod dyrere produkter, kan det være nødvendigt at være selektiv og kun vælge de bedste blogs.
Vær opmærksom på, at mange af de større og kendte bloggere kan være kræsne. Nogle af dem ønsker både produktet, men samtidig en lille pose penge for at skrive om produktet. Det kan være en god idé at tilbyde finere ting til de større bloggere, hvis de har interesse for jer.
Et godt råd, som jeg fortryder jeg ikke selv gjorde fra start af, er at lave et Excel ark, hvor du skriver ned hver blogger med link til indlægget. På den måde kan du overskueligt have et overblik over hvilke bloggere, du har anvendt.
Jeg har i øvrigt oplevet, at bloggere har efterfølgende har slettet indlægget, når jeg som virksomhed har godkendt anmeldelsen. Hold øje med dette – og undgå disse bloggere til næste gang.
Det er en god idé at skrive en unik besked til hver blogger, hvis muligt. Jeg fraråder meget, at man sender den HELT samme besked ud til hver blogger. Du bør mindst ændre navnet, hvor du skriver ”Hej ”navn”.
Det der har fungeret bedst for mig, har været at være konkret.
Skriv hej, skriv hvor du fandt bloggen, fortæl kort om produktet samt link til din shop og afslutningsvis spørge om han kunne tænke sig at anmelde produktet imod et gratis produkt.
Når du begynder at sende produkter ud, så holder andre bloggere øje med det. Jeg modtager ugentlig en del henvendelser fra andre bloggere, der ønsker at modtage produkter imod anmeldelse. Jo flere du skriver til, jo flere vil skrive til dig direkte, fordi de har set du sponsorerer produkter.
Snebolden skal bare sættes i gang.
En lille ting man skal være opmærksom på, er at bloggeren skal huske at oplyse at indlægget af sponsoreret, hvis I sender et produkt imod et gratis indlæg jf. Paragraf 4 om reklameidentifikation.
§ 4. En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.
Rigtig mange bloggere er i forvejen opmærksom på dette, men det er en god idé at sørge for bloggeren får skrevet med, så der ikke bliver nogle problemer (og hvis de glemmer det, skulle du være den første, der har fået problemer i den anledning).
Desuden skal man også huske, at det jo ikke kun SEO-værdien du får ud af at bruge denne strategi med bloggere. Jeg har også oplevet at flere af bloggerene skaber salg og omtale på anden vis online.
Jeg er selv i gang med at finde bloggere til min nye webshop ekostumer.dk – jeg glæder mig til at se, hvad et par hestemasker kan gøre!
Online markedsføring - Primært e-handel og søgemaskineoptimering
Jeg hedder Søren Skriver og er ung iværksætter. Jeg driver en række internetprojekter! Jeg startede som iværksætter, da jeg var 13 år, hvor jeg lavede affiliate hjemmesider, der primært trak trafik fra Google. I dag hjælper jeg andre med SEO på FirstSEO.dk, men arbejder også på andre spændende projekter som Coupii.com. Jeg er desuden konsulent hos Sofa.dk.