Bloggen

10 gode råd til at lave den perfekte webbutik

Det er helt afgørende for din virksomheds succes på nettet, at du formår at få dine besøg på hjemmesiden konverteret til kunder i din butik.

Her er din webbutik omdrejningspunktet. Jeg præsenterer her 10 af de bedste råd til, hvordan du skaber en velfungerende webshop.


1. Gør det nemt for kunden

Når jeg kommer ind på din hjemmeside, så skal jeg lynhurtigt kunne forstå, hvad du tilbyder og hvordan jeg får fat i det.

Faktisk siger man, at du kun har 10 sekunder til at overbevise mig om, at jeg skal blive hængende på din side før jeg er ude igen.

Derfor er det vigtigt, at dine centrale budskaber til mig (dit formål med siden) står klart frem på forsiden (eller landing sitet). Du skal vise mig vejen til målet.

Et godt eksempel er det danske tøjfirma Miinto.dk. Deres forside har en klar stil med meget lidt tekst og fokus på målet (at sælge tøj). Der er forskellige indgange til produktet (man kan både vælge ud fra type, brand, anbefalinger og søgning).

 

2. Skab et lækkert design

Vi kender det alle sammen. Hvis produktet er præsenteret indbydende og lækkert, så gør det en verden til forskel.

Sørg for, at produkterne er præsenteret indbydende og fremhæv de produkter, som du gerne vil have kunden til at se.

Lav eksempelvis forskellige størrelser på produktbillederne, brug forskellige typer af skrift og vigtigst af alt brug profesionelle indbydende billeder af dine produkter. Aarstiderne er god til dette.

Lær, hvordan du laver et lækkert design og godt indhold på din hjemmeside:

Tilmeld dig IVÆKSTs kursusudbud

 

3. Vejen i mål skal gå smertefrit

Det er simpelthen så ærgerligt, hvis du har et fremragende produkt, som er præsenteret flot og som kunderne gerne vil købe, men du mister kunderne på vej igennem købsprocessen (også kaldet ”tragten”). Faktisk bliver hvert tredje online indkøb i Danmark afbrudt midt i processen. Derfor er det vigtigt, at du har en velfungerende købsprocess, som kan guide kunden let igennem.

Sørg eksempelvis for at have en funktion på siden som gemmer kundens oplysninger i tilfælde af, at noget går galt i processen (kunden lukker browseren ved uheld, det tager for lang tid, etc.) På den måde kan kunden hurtigt vende tilbage til det sted, hvor købet blev afbrudt. Designet skal lede vejen ved at gøre det simpelt og logisk at finde vej igennem webbutikken.

 

4. Indsaml kundeudtalelser

Ingen kan give dig en bedre troværdighed blandt nye kunder end dine gamle kunder. Hvis du placerer positive udtalelser om din virksomhed fra tidligere kunder på siden, så skaber du en tryghed hos de besøgende om, at du leverer et seriøst produkt og en ordentlig service.

Det er aller bedst, hvis du kan bruge et eksternt vurderingssite (fx pricerunner), så brugerne kan få et generelt indtryk af, hvordan andre har opfattet din service. Et godt eksempel her er wupti.com , som har placeret kundevurderingen i bunden af forsiden under produktlisten:

5. Giv kunden muligheder

Sørg for at der er flere måder at finde de enkelte produkter på og giv kunden så mange forskellige betalings- / bestillingsmuligheder, som det er muligt for dig at vedligholde.

 

6. Skab en fantastisk kundeservice

Kunden har selvfølgelig altid ret, og på internettet gælder dette endnu mere. Én utilfreds kunde kan skrive en dårlig anmeldelse / klage, som kommer frem øverst oppe på Google hver gang nogen søger på din butik.

Derfor sørg for at give kunderne en ekstraordinær behandling. Giv fx pengene tilbage med det samme, hvis nogen er  utilfreds med dit produkt / service.

 

7. Skab gode muligheder for mersalg

Når dine kunder overvejer at købe et af dine produkter, så er der ikke så lang vej til at de også er interesserede i flere produkter. En metode du kan bruge, er at få dine kunder til at sige "ja tak" til at modtage dit nyhedsbrev. På den måde kan du forhåbentlig få kunderne interesserede i andre produkter på længere sigt.

Men hvorfor ikke prøve at sælge lidt ekstra til kunderne, mens de er på dit site (du ved jo aldrig, hvornår eller om de vender tilbage). Et godt eksempel her er saxo.dk, som under hver af deres produkter (de sælger bøger) kommer med forslag til lignende bøger, der kunne have interesse for den specifikke kunde: 

Andre lignende intiativer er toplister, hvor du præsenterer "mest populære" produkter for kunden. Det kan gøres nemt og simpelt ved hjælp af computerprogrammer, og du kender helt sikkert flere forskellige andre løsninger (fx fra Amazon.com).

 

8. Gør din webbutik nem at finde

Synlighed er altafgørende på nettet. En nem og simpel webadresse til din webbutik er selvfølgelig en stor fordel, når kunderne skal finde dig.

Det vigtigste er imidlertid, at din webbutik kan blive fundet på Google. Her er online markedsføring med Google Adwords et rigtig godt værktøj.

 

9. Sørg for at sikkerheden er i orden

Det lyder selvindlysende og trivielt. Men det er det ikke. En undersøgelse tidligere i år viser, at hver anden danske webshop har alvorlige sikkerhedsfejl. Og det står værst til blandt små webshops.

Derfor bliver du nød til at bruge lidt ressourcer på at få sikret, at din webshop overholder sikkerhedsstandarterne. Ellers kan både du og kunderne miste mange penge. Jeg vil anbefale, at du bruger en stor professionel leverandør til din webshop for at være på den sikre side. Samtidig er det vigtigt, at du bruger et webshop-program som kan integreres med dine administrative systemer, bl.a. regnskabsføring. Det er både sikrere og sparer dig tid og penge.

 

10. Test, test, test

Selvom du føler, at alt kører som smurt i din webbutik og at konverteringstragten fungerer, så skal du fortsætte med at teste og evaluere indholdet. Google analytics er et godt redskab, som du kan bruge til at analysere traffiken på din webbutik.

Hvis du har mange besøgende på din hjemmeside, så kan du med fordel lave ”A/B tests”, hvor du viser nogle af de besøgende version A af siden og andre brugere version B. På den måde kan du nemt og overskueligt få et billede af, hvilke elementer (fx en bestemt overskrift eller et særligt billede) som får flest brugere til at klikke på et link eller købe et produkt.

Der er uanede muligheder for at optimere din webbutik, så test alt, hvad du magter. Det betaler sig tilbage tifold i længden.

 

Søger du mere viden?

Hold løbende øje med IVÆKSTs kurser:

Se IVÆKSTs kursusudbud her

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Anonymous

Som virksomhedsejer ved du sikkert, hvor meget konkurrence der er derude, samt hvor svært og omfangsrigt det er, hvis man gerne vil skille sig ud i mængden. Derfor er du nødt til at være bedre end alle de andre, når det kommer til markedsføring af din virksomhed og dit produkt.

Anonymous

Rigtig mange danskere drømmer om at starte deres eget. Det skyldes ikke mindst, at det måske har været svært at finde job andre steder, og man håber på, at man selv kan være med til at løse den situation. Der findes da også rigtig mange gode grunde til at blive iværksætter, og mulighederne er bestemt til stede.

Anonymous
Tags:
IT

Mange danskere går med drømmen om, at drive deres egen webshop. Faktum er dog, at ikke alle ved hvor, de skal starte. Der er mange valgmuligheder, hvis du drømmer om at starte din egen webshop, men det er bestemt ikke noget, der er med til at gøre det nemmere for dig. Det betyder nemlig, at du står overfor et valg mellem et bredt spektrum af forskellige valgmuligheder.

Anonymous

Siden nytår har du ikke kunne udelade momsen på porto og forsendelse, selv om du bruger PostNord. Den gamle portoudlægsregel blev fjernet af SKAT med virkning fra årsskiftet. Men nu tilbyder PostNord 20 % på portoen – men kun til deres storkunder.

Anonymous

Den effektive markedsføringsstrategi dækker alle områder indenfor markedsføring. I dag er det ganske enkelt ikke længere tilstrækkeligt at satse på én eller to typer markedsføring, som skal dække hele virksomhedens behov. Med andre ord er den effektive markedsføringsstrategi alsidig og kreativ.

Anonymous
Tags:
IT, Salg

Det betaler sig at tænke kreativt, kende sine kunder og være parat til at gå en ekstra mil for dem.

Anonymous

I Danmark bryster vi os af at være ganske langt fremme i skoene, når det kommer til det digitale - men vi skal til at steppe op, hvis vi fortsat vil være blandt verdens digitale alfahanner.

Anonymous
Tags:
IT, Jura

Vi er enige om, at internettet er kommet for at blive, er vi ikke? Måske ikke. Bagudskuende kræfter kan få held til at begrænse den frie adgang til information på internettet. Sker det, kan det skade innovative og digitale startups og dig og mig, der bruger internettet hver dag. Men hvorfor er adgangen til verdens informationer på spil? Lad mig begynde med lidt baggrund for at sætte scenen.

Anonymous

Når Danmark i november 2016 for 9. gang sætter fokus på værdien af vækst og iværksætteri bliver det med Ivækst som ny national vært for Global Entrepreneurship Week og et helt nyt digitalt tema.

Anonymous
Tags:
IT

IVÆKST er ny national vært for Global Entrepreneurship Week 2016.

Anonymous

Content is king. 

Anonymous
Tags:
IT, Salg

Få styr på Content Marketing og SEO // Hvordan eksterne links giver bedre netværk // Få styr på brugen af hashtags # // Få tips og tricks til at optimere dit personlige brand og din LinkedIn profil

Anonymous

Tricks til din AdWordsannoncering // Find ud af hvorfor din forretning ikke er kedelig // Social media hacks // Tendenser for social media i 2014

Anonymous
Tags:
IT, Salg

Se videoblog med råd til hvilken leveringspris du skal tage på din webshop // Argumenter for og imod blogging i din netbutik // Opbygning af blogindlæg // Optimer din SEO - Find dit websites knækkede links

Anonymous

Israels befolkningstal er på 8 millioner fordelt over et geografisk areal på størrelse med Jylland. Startup miljøet her er så koncentreret, at Tel Aviv som det eneste sted i verden, kan sammenlignes med Silicon Valley.

Anonymous

IVÆKST lancerer AdWords Online Kursus. Nu kan du hvor og når som helst sætte dig ind i verdens stærkeste annoncemedie – Google AdWords.

Anonymous
Tags:
IT, Salg

Se film fra Iværk & Vækst messe // Læs tips og tricks fra 8 e-handelseksperter // Find ud af hvordan du sikrer din WordPress side mod angreb // Studér de største: Coca-colas brug af sociale medier

Anonymous
Tags:
IT, Salg

Læs om Adobe Vs. Freeware // hvordan du søgemaskineoptimerer dine YouTube videoer // ny integration mellem YouTube kanaler og G+ sider // Content Marketing for SMV'er // IVÆKST kalorier

Anonymous
Tags:
IT, Salg

Se Hangout om e-handel // læs tip der viser hvem der linker til din hjemmeside // ny service til at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev // fredagsunderholdning

Anonymous
Tags:
IT

Læs om hvordan du får mere trafik på din blog og dit website // hvordan emnefeltet i dit nyhedsbrev skal skæres // nyt spændende tech start-up // underholdning til din påskeferie

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.