Bloggen

Børn, unge og markedsføring - Sådan er reglerne

Tags: Jura

I en tid hvor kommercielle budskaber i stigende grad formidles via sociale medier og blogs, har Forbrugerombudsmanden for nylig offentliggjort en revideret vejledning for markedsføring rettet mod børn og unge. Forhandler din netbutik produkter, der på den ene eller den anden måde henvender sig til børn, vil jeg anbefale, at du læser vejledningen igennem.

3 væsentlige punkter

Vejledningen om markedsføring over for børn og unge dækker en lang række områder. Herunder har jeg samlet 3 af de væsentligste punkter:

  • Børn som reklamesøjler
    Det er ikke tilladt at præmiere børn og unge, mod at de deler budskaber eller omtaler din netbutik på sociale medier som f.eks. Facebook og Instagram. Dog må du gerne indgå reklameaftale med børn og unge, så længe forældrene forinden har givet deres samtykke.

  • Markedsføring via blogs
    Reklame skal altid kunne identificeres, og når det kommer til børn og unge, er kravet om identifikation yderligere skærpet. Derfor er det ikke tilstrækkeligt, hvis bloggeren skriver, at indlægget er sponsoreret. Derimod skal det tydeligt fremgå, at der er tale om reklame, og derfor vil jeg anbefale at bruge ordet ’reklame’ direkte i blogindlægget. Anvender du bloggere til at markedsføre et produkt, er du forpligtet til at oplyse bloggeren om kravet om identifikation. Undlader bloggeren at gøre tydeligt opmærksom på, at det i virkeligheden er markedsføring af din netbutik og dine produkter, er der tale om skjult reklame, og det vil være dig, der hænger på den.

  • Ingen abonnementsaftaler
    Selvom unge, der er fyldt 15 år, selv må råde over kontanter, er der visse begrænsninger. Det er f.eks. ikke tilladt at tilbyde unge under 18 år at købe på kredit eller at tegne et abonnement uden forældrenes samtykke.

 

Vil du have det hele med, kan du læse vejledningen på forbrugerombudsmanden.dk.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Du kan sikkert allerede mærke det på dit eget besøgstal. Juleræset er i gang, og det trækker endnu flere kunder til de danske webshops. Vil du gerne have så stor en bid af julekagen som muligt, er det nu, du skal i gang.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Webshops på tablets og mobil er ofte skåret helt ind til benet. Men hvor meget må man egentlig fjerne, før man kommer på kant med loven?

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Vil du i 1 år og 14 dage være tvunget til at betale det fulde beløb tilbage på en returneret vare? Og vil du fjerne muligheden for at fratrække en eventuel værdiforringelse fra de udtrådte løbesko, kunden har sendt retur? Nej vel? Læs, hvordan du undgår det.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Jurasprog kan til tider blive så kringlet og nærmest uforståeligt, at det giver enhver ikke-jurist grå hår. Derfor har jeg oversat juraens oldgræsk til forståeligt dansk.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Undgå Facebooks spamfælder ved at kende vores gode råd

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

”Fri ombytning”– hvad indebærer det? I dette indlæg har jeg gjort det let for dig at finde rundt i nogle af de udtryk, der oftest bruges i forbindelse med julehandlen på nettet.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

I dag træder nye retningslinjer for betaling på nettet i kraft. Jeg har gjort det nemt for dig at finde ud af, om de nye retningslinjer vedrører dig og din netbutik. 

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

I den nye forbrugeraftalelov er der en række ændringer i forbindelse med kundens ret til at fortryde et køb, som er væsentlige for dig, der driver netbutik. Ifølge den nye lov må forbrugeren nemlig returnere brugte varer. Bliv klogere på, hvordan du håndterer sådanne varer i dette indlæg.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Når den nye forbrugeraftalelov træder i kraft d. 13. juni ændres kravene til, hvilke informationer du som netbutikejer har pligt til at oplyse kunden om forud for købet. Læs med her og find ud af, hvordan du undgår, at kunden pludselig har 12 måneders fortrydelsesret.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Den 13. juni træder en ny forbrugeraftalelov i kraft. Med den nye lov kommer en række væsentlige ændringer, som det bliver afgørende for dig med netbutik at kende. Læs med og find bl.a. ud af, hvordan den nye lov gavner dig som erhvervsdrivende.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Driver du en netbutik og markedsfører du dig gennem f.eks. nyhedsbreve, kan det godt betale sig at kende spamreglerne. Faktisk har du nok ikke råd til at lade være.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura, Salg

Som bekendt er den bedste (og værste) reklame den, der går fra mund til mund. Driver du en netbutik, er det derfor altafgørende, hvordan du håndterer potentielle konflikter med dine kunder.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Forretningsvilkår, aftalevilkår og handelsbetingelser, ja kært barn har mange navne, og når indholdet skal tilpasses, er mulighederne endnu flere. Udover at du som netbutik skal have dem, er her en række ting, du bør vide.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura, Salg

Driver du en netbutik, er det vigtigt at huske på, at julen for mange danskere starter allerede i oktober. Få 10 gode råd til, hvordan du kan gøre din netbutik klar til julekunderne.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Spørgsmålet er ikke altid så ligetil at besvare. Det afhænger nemlig i høj grad af, hvordan man ser på det, og faktisk kan det ende med at blive forskellen på succes og fiasko.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
IT, Salg

Nem og gratis adgang til millioner af kunder og frit slag for diverse kreative markedsføringstiltag. Ja, det lyder godt, ikke? Men der også her regler for, hvordan man markedsfører sig i overensstemmelse med såvel dansk lovgivning som Facebooks egne regler. Læs med her.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.