Bloggen

Tips til hvordan du bedst sælger dig selv via dit netværk

Tags: Salg

Alle jeg kender, er vilde med tanken om at sælge gennem netværk. Det kan jeg godt forstå, for det er da hyggeligt at være sammen med dem, man godt kan lide og tjene penge samtidig.

Nogle gange køber netværket noget selv, og oftere giver de ens navn videre til andre i deres netværk.

Derfor er det så vigtigt, at det er let for dit netværk at sælge dig.

 

Faste priser er lette at sælge i netværket

Lisbeth Scharling, der også er ekspertblogger her på Ivækst, er et klasseeksempel på en, der er let for mig at sælge i netværket. Hun sælger hjemmesideopsætninger i Wordpress til fast pris af 5995 kroner eks. moms for en fast pakkeløsning.

Måske har du en vare, der skal tilrettelægges individuelt, og derfor kan du ikke sætte en fast pris på. Men så kan du have nogle faste fra-priser. Jeg talte for nylig med en kunde, der skulle have en helt ny hjemmeside. Det vil sige både tekst og opsætning. Og jeg skriver kun teksten. Men Tore fra mit kontor kan lave resten. Han har blandt andet lavet min egen hjemmeside, og derfor ved jeg, at hans priser starter ved 14.500 kroner eks. moms for en individuel løsning. Det kunne jeg sige til kunden allerede i telefonen. Ville hun gerne have Tore med til mødet? Ja, tak. Det ville hun gerne. Dermed har hun sagt god for, at 14.500 kroner eks. moms ikke er for meget. Og det var lettere for mig at sælge Tore med ind med det samme, end hvis kunden først skulle til at ringe til Tore selv. Så var der måske også andre, hun kunne ringe til.

 

Spørgsmål er købssignaler

Andre gange snakker jeg med selvstændige, som jeg ikke kan sælge med på den måde. Det nærmeste, de kommer en sætning, jeg kan sige videre til potentielle kunder, er, at de gerne lige vil snakke med kunden, før kan tage stilling. Og her starter vi automatisk tre skridt længere fra en kontakt og dermed et salg, end hvis vedkommende havde sagt noget mere sælgende og konkret.

For når vi spørger ud i netværket, om nogen kender nogen… som vi jo gør, er det ret let for eventuelle konkurrenter at slå salgsargumentet ”Ring lige til X”. Der er mange, kunden kan ringe til i morgen. Og selv hvis vi skal i gang med at ringe, er der større chance for, at vi ringer til nogen af dem, der allerede har sendt et signal om, at de sikkert kan hjælpe. Eventuelt fordi de arbejder med folk i vores branche i forvejen, fordi deres priser ligger inden for vores budget, fordi de arbejder i WordPress eller andet, der gør, at de ikke længere bare er en leverandør med et telefonnummer.

Nogle gange hører jeg også folk svare, at priserne (og alt muligt andet) står på deres hjemmeside. OK. Lige som der er mange andre, jeg (eller mit netværk) kan ringe til i morgen, er der også rigtig mange andre hjemmesider, vi kan trave igennem. Og et spørgsmål om en pris eller en ydelse, er et købssignal eller et signal om, at nogen i netværket måske vil sælge os videre i deres netværk, hvis vi gør det lidt let for dem.

 

Jeg har selv diverse rådgivningspakker. De koster 4.500 kroner eks. moms stykket. De er også lette at sælge videre for mit netværk. For det er nemt at huske.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Få opskriften og kom i gang med at skrive nyhedsbreve. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Prioritér nyhedsbrevet og lad det ikke være nederst på din to-do. Vil du have fuld udnyttelse, kræver det opmærksomhed. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Kan du fastholde dine læsere på dit nyhedsbrev? 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Lær din læser at kende. Majbritt Lund hjælper dig med at optimere dit nyhedsbrev på Bloggen. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Nyhedsbreve sælger stadig. Effektiv direct marketing lige i din målgruppes indbakke. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

10 trin til flere læsere på dit nyhedsbrev

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Uden visitkort har man overhovedet ingenting, der indikerer, at man har et seriøst firma.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Ja, nogle gange kan det være en rigtig god forretning at gøre noget gratis. Men du skal have en strategi.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Uha, her i de senere år har mange kunder afvist et køb med begrundelsen: ”Vi har ikke pengene”, ”Det er for dyrt” eller lignende. Og den begrundelse, har mange selvstændige desværre accepteret. Men det passer ikke.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Tryghed

... - Eller en tekstforfatter, eller en foredragsholder. Men rigtig mange har et problem, vi kan hjælpe dem med at løse. Og det skal vi fokusere på, når vi taler med vores kunder.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Hvis du ved, hvad du vil fortælle, inden du begynder at skrive, går det hele meget nemmere.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det er attraktivt at blive fundet på Googles søgemaskiner og komme i medierne. Men! Det hjælper ikke meget for dit salg, hvis du ikke kan sælge til dem du kommer i kontakt med gennem disse aktiviteter.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Børsen og Go´ Morgen Danmark står øverst på mange selvstændiges ønskeseddel om medieomtale. Nogle gange ser jeg, at dem, jeg har rådgivet, ender med at komme i netop de medier, jeg tvivlede på de kunne komme i. Og hvorfor var jeg så så pessimistisk?

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Når jeg taler med kunder og kursister om, hvilke historier de gerne vil i pressen med, begynder mange at beskrive deres produkter og ydelser. Men et produkt er nødvendigvis ikke lig en god historie.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Er du en af de dygtige og opfindsomme, der er blevet nomineret til IVÆKSTprisen, kan du allerede nu bruge nomineringen i din markedsføring. (Bemærk: Jeg skriver bevidst ikke, om du er en af de heldige, for selv om held spiller en faktor for succes, er dette sjældent nok).

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Ja, det er fedt at komme i medierne med det rette budskab. Men du skal ikke underkende, at der er en række andre steder, hvor du kan opnå eksponering og hvor dit budskab ligeledes kan spredes – måske også i pressen.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Har du svært ved at motivere dig selv til at få lavet dine salgs- og markedsføringsopgaver?

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Sommerferien er din chance for at komme i pressen. Majbritt Lund viser dig, hvordan du bruger ferien rigtigt til at promovere din virksomhed.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Få findpudset din forretningsidé og styrket din salgsevner og markedsføring. Majbritt Lund leder vejen frem for din virksomhed her

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Kanvassalg regnes som en sværeste form for salg, fordi du ikke har nogen relation til kunden på forhånd. Majbritt Lund hjælper dig til succes med dit kanvassalg her.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det er svært for mange at komme ud med den gode historie om din virksomhed. Majbritt Lund giver dig nogle uundværlige råd til, hvordan du tackler erhvervsmedierne og får din virksomhed i pressen.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det kræver ofte meget at komme i de ønskede medier. Og tit er vi afhængige af flere heldige omstændigheder på samme tid. Og vi ved aldrig, om tirsdag er den rigtige dag at ringe, eller om det er torsdag. Læs journalist og Ekspertblogger på IVÆKST Majbrit Lunds gode råd til hvordan du undgår at bruge tid på PR der ikke lykkes.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Få din virksomhed i pressen. Journalisten Majbritt Lund giver dig en masse gode råd til, hvordan du skaber den gode historie om din virksomhed.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.