Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

Sådan fortæller du din erhvervshistorie i medierne

AVIS-kriterierne er altid det første, jeg fortæller om, når jeg møder selvstændige, der gerne vil i pressen.

Men hvad betyder disse AVIS –kriterier helt præcist, når man står med en lille virksomhed. Kan alle opfylde dem?

Ja det kan I godt. Og nu skal I høre hvordan:

Aktualitet

Din historie skal være aktuel.

Er den ikke det, vil journalisten højst sandsynligt lægge den til side til dårligere tider. Det betyder dels, at den måske bliver væk, og dels at du nu får svært ved at ringe tilbage og følge op på historien. For du har ingen anelse om, hvornår ”de dårlige tider” lige præcist er. Og hvis du bliver ved med at ringe forgæves, kan du let komme til at virke lidt desperat.

Eksempler på aktuelle historier kunne være:

  • Nyt koncept, der gør livet let for mange. Eksempelvis da Danmark fik sin første professionelle hundelufter
  • At I bygger til i virksomheden, hvis dette betyder, at I nu kan hjælpe kunderne bedre
  • Regnen kom bag på alle. Samtlige af byens skobutikker melder alt udsolgt indenfor gummistøvler (og da det er dig, der kontakter pressen med denne historie, er det formentligt dig, de interviewer)

Hvis du vil kontakte dagsmedierne med en aktuel historie, er det bedst 3-4 dage før en begivenhed finder sted. Magasinerne derimod bliver lavet flere måneder før, de udkommer, så her skal du helst kontakte journalisten mindst tre måneder før, historien bliver aktuel.

Væsentlighed

Er historien væsentlig for flertallet af mediets læsere? Ændrer den noget for læseren?

For at kunne svare på dette spørgsmål, er det meget vigtigt, at du kender det specifikke medie. Hvis du gerne vil placere din historie i flere forskellige medier, bliver du formentligt også nødt til at skrive
flere forskellige pressemeddelelser. Læs eventuelt her, hvordan jeg fik min bog God kommunikation for selvstændige i en række forskellige medier.

Eksempler på væsentlige historier kunne være

  • en metode til, hvordan læserne eller skatteyderne kan spare mange penge (Det er som regel altid en væsentlig historie, hvordan skatteydernes penge bliver brugt). Eksempelvis ”Nyt firma hjælper virksomheder med at spare tid og penge ved at introducere tele-konferencer i stedet for fysiske møder”
  • at læsernes hverdag fremover bliver markant forværret eller forbedret. Eksempelvis ”Webinarer bliver mere og mere populære” eller ”Nyt firma hjælper selvstændige med at låne penge i udlandet”
  • Jo flere læsere, historien er væsentlig for, jo større chance har du for omtale.

Identifikation

Kan læserne se sig selv i historien?

Det er altid en god ide at bruge en såkaldt case (en kilde, der har oplevet en problemstilling på egen krop). 

Her kan læserne se, at noget vitterligt kunne ske for almindelige mennesker, og at det dermed kunne ske for dem.

Du har opfyldt dette kriterium, hvis du kan få læserne til at tænke:

  • Godt det ikke er mig
  • Gid det var mig
  • Det kunne ske for mig

Eksempler kunne være

  • Virksomhed mistede alt, fordi de ikke havde backup (selv om den pågældende virksomhed sikkert ikke har lyst til at komme i pressen med den historie)
  • Finanskrisen blev hans redning

Sensation
Jeg tror, mange mindre virksomheder har lidt svært ved at skulle beskrive sig selv som en sensation. Men
mindre kan også gøre det. Du har opfyldt dette kriterium, hvis du kan få nogen til at tænke:

  • Det gjorde han bare ikke
  • Det vil jeg se, før jeg tror det
  • Hvad gjorde hun?

Med andre ord: Sker der noget overraskende i din historie?

At folk tjener mange penge på at udvikle IT-systemer, er der ikke noget sensationelt over, men hvis nogen finder en metode til at sætte kommaer, som de spinder guld på, vil det være en sensation. Eller hvis du som behandler fandt en metode, så du på en time eller to kunne hjælpe dine klienter med problemer, som andre behandlere bruger flere år på at behandle.

Hele 4 kriterier på en gang? Nej bare rolig. Hellere opfylde 2-3 på en naturlig måde end at ramme alle 4, og det virker søgt. Og rammer du et kriterium godt nok, kan du også få omtale alene på det ene.

Det er historien om Majbritt Lund-kuglepennen et eksempel på.

Men har du en historie, der opfylder alle fire kriterier, vil medierne gøre mere for at fortælle din historie. Det kunne være:

"Ny opgørelse (aktuelt) viser, at firma reducerer sygefravær (væsentligt) med 25 % (sensationelt) ved at indføre pausegymnastik".

Og alt efter medie kunne man skabe identifikation ved at

  • bruge en medarbejdercase, der fortalte om den nye ordning (hvis mediet var mere generelt)
  • bruge en medarbejdercase fra en specifik fagforening (for at få omtale i fagmedierne)

Læs mere, hvis du vil have en skabelon til at skrive din pressemeddelelse efter , er usikker på, hvad forskellen er på en artikel og en pressemeddelelse eller vil undgå de mest oplagte ”ikke-historier” .

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

RELATEREDE BLOGINDLÆG

|17.02.2014
Salg

Uden visitkort har man overhovedet ingenting, der indikerer, at man har et seriøst firma.

|10.09.2013
Salg

Ja, nogle gange kan det være en rigtig god forretning at gøre noget gratis. Men du skal have en strategi.

|07.08.2013
Salg

Uha, her i de senere år har mange kunder afvist et køb med begrundelsen: ”Vi har ikke pengene”, ”Det er for dyrt” eller lignende. Og den begrundelse, har mange selvstændige desværre accepteret. Men det passer ikke.

|28.05.2013
Tryghed

... - Eller en tekstforfatter, eller en foredragsholder. Men rigtig mange har et problem, vi kan hjælpe dem med at løse. Og det skal vi fokusere på, når vi taler med vores kunder.

|24.04.2013
Salg

Hvis du ved, hvad du vil fortælle, inden du begynder at skrive, går det hele meget nemmere.

|22.01.2013
Salg

Det er attraktivt at blive fundet på Googles søgemaskiner og komme i medierne. Men! Det hjælper ikke meget for dit salg, hvis du ikke kan sælge til dem du kommer i kontakt med gennem disse aktiviteter.

|10.01.2013
Salg

Nogle gange køber netværket noget selv, og oftere giver de ens navn videre til andre i deres netværk. Derfor er det så vigtigt, at det er let for dit netværk at sælge dig.

|04.01.2013
Salg

Børsen og Go´ Morgen Danmark står øverst på mange selvstændiges ønskeseddel om medieomtale. Nogle gange ser jeg, at dem, jeg har rådgivet, ender med at komme i netop de medier, jeg tvivlede på de kunne komme i. Og hvorfor var jeg så så pessimistisk?

|14.11.2012
Salg

Når jeg taler med kunder og kursister om, hvilke historier de gerne vil i pressen med, begynder mange at beskrive deres produkter og ydelser. Men et produkt er nødvendigvis ikke lig en god historie.

|31.10.2012
Salg

Er du en af de dygtige og opfindsomme, der er blevet nomineret til IVÆKSTprisen, kan du allerede nu bruge nomineringen i din markedsføring. (Bemærk: Jeg skriver bevidst ikke, om du er en af de heldige, for selv om held spiller en faktor for succes, er dette sjældent nok).

|03.10.2012
Salg

Ja, det er fedt at komme i medierne med det rette budskab. Men du skal ikke underkende, at der er en række andre steder, hvor du kan opnå eksponering og hvor dit budskab ligeledes kan spredes – måske også i pressen.

|13.09.2012
Salg

Har du svært ved at motivere dig selv til at få lavet dine salgs- og markedsføringsopgaver?

|11.06.2012
Salg

Sommerferien er din chance for at komme i pressen. Majbritt Lund viser dig, hvordan du bruger ferien rigtigt til at promovere din virksomhed.

|04.06.2012
Salg

Få findpudset din forretningsidé og styrket din salgsevner og markedsføring. Majbritt Lund leder vejen frem for din virksomhed her

|24.04.2012
Salg

Kanvassalg regnes som en sværeste form for salg, fordi du ikke har nogen relation til kunden på forhånd. Majbritt Lund hjælper dig til succes med dit kanvassalg her.

|12.04.2012
Salg

Det er svært for mange at komme ud med den gode historie om din virksomhed. Majbritt Lund giver dig nogle uundværlige råd til, hvordan du tackler erhvervsmedierne og får din virksomhed i pressen.

|22.03.2012
Salg

Det kræver ofte meget at komme i de ønskede medier. Og tit er vi afhængige af flere heldige omstændigheder på samme tid. Og vi ved aldrig, om tirsdag er den rigtige dag at ringe, eller om det er torsdag. Læs journalist og Ekspertblogger på IVÆKST Majbrit Lunds gode råd til hvordan du undgår at bruge tid på PR der ikke lykkes.

Blog ekspert

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Læs seneste blogindlæg:
Uden visitkort duer virksomheden ikke

Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.

Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.

Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.

Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.

Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.

Majbritt holder gratis IVÆKST-seminarer.

Mød Majbritt på Google+

Blog kategorier

56 indlæg
19 indlæg
35 indlæg
11 indlæg
15 indlæg
83 indlæg
109 indlæg
19 indlæg

Få relevant viden om vækst. Snyd ikke dig selv for disse vitaminer til din virksomhed

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED