Bloggen

Hav altid i baghovedet at dine kunder har(!) pengene

Tags: Salg

Uha, her i de senere år har mange kunder afvist et køb med begrundelsen: ”Vi har ikke pengene”, ”Det er for dyrt” eller lignende.

Og den begrundelse, har mange selvstændige desværre accepteret.

Men det passer ikke.

Problemet ligger altid et andet sted. Det med pengene er bare en plausibel grund at give. Så slipper kunderne for at forholde sig til, hvorfor de ikke vil have varen. Det kan enten være, at de ikke kan se, hvad de skal bruge den til, at markedsføringen ikke har været overbevisende nok (og måske har været for sjusket), eller at tidspunktet var forkert. 

Der kan være masser af grunde. Også masser af grunde til at kunden ikke vil sige, hvad den rigtige grund er.

Jeg talte med en selvstændig den anden dag, som var ret harm. Hun havde nemlig fundet ud af, at en virksomhed, der havde afvist hende som underviser netop på grund af prisen, i stedet havde hyret en cirkusklovn, der kostede en del mere.

Og det bekræfter jo bare min påstand. Det er ikke pengene, det handler om. Måske ville de hellere have passiv underholdning end at lære noget. Det er jo helt ok. Vi skal bare ikke æde præmissen om prisen.


Andre grunde end penge

Os, der leverer en ydelse, der kræver noget af kunden, er oppe imod meget andet end prisen: At virksomheden skal

  • ændre noget i virksomheden (eventuelt fyre eller tage nogle ubehagelige samtaler)
  • træffe nogle valg, der kan være vanskelige at træffe
  • afsætte mange arbejdstimer til egne opgaver i forbindelse med det, vi sætter i gang
  • blive enige internt

Ofte skyldes ”Det er for dyrt” også, at kunden ikke kan regne. For tit prøver kunder at spare eksterne konsulenter væk ved at lade egne medarbejdere løse en opgave. Og de skal altså også have penge for det, de laver. Og tit bruger de meget længere tid på opgaven end os, fordi de først skal sætte sig ind i, hvordan den skal løses. + at de langt fra løser opgaven så godt som den eksterne konsulent, fordi de ikke har erfaringen. Så selv her handler det heller ikke om, at vi er for dyre.


Og hvad kan vi så gøre ved det?

Prøv at finde ud af, hvad den virkelige grund er. Så kan du bearbejde grunden og eventuelt hjælpe kunden med noget af det, kunden har svært ved. Hvis kunden skal have styr på noget internt, før de kan hyre dig, kan du måske hjælpe dem med det. Eller henvise til nogen, der kan.

Rigtig tit betyder kundens umiddelbare afvisning bare, at kunden ikke skal bruge os lige nu. Derfor er det så vigtigt at blive ved med at holde kontakten. Eventuelt ved at ringe til dem med jævne mellemrum eller ved at få dem på nyhedsbrevet. De to aktiviteter matcher hinanden fortrinligt.

 

 

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Få opskriften og kom i gang med at skrive nyhedsbreve. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Prioritér nyhedsbrevet og lad det ikke være nederst på din to-do. Vil du have fuld udnyttelse, kræver det opmærksomhed. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Kan du fastholde dine læsere på dit nyhedsbrev? 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Lær din læser at kende. Majbritt Lund hjælper dig med at optimere dit nyhedsbrev på Bloggen. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Nyhedsbreve sælger stadig. Effektiv direct marketing lige i din målgruppes indbakke. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

10 trin til flere læsere på dit nyhedsbrev

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Uden visitkort har man overhovedet ingenting, der indikerer, at man har et seriøst firma.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Ja, nogle gange kan det være en rigtig god forretning at gøre noget gratis. Men du skal have en strategi.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Tryghed

... - Eller en tekstforfatter, eller en foredragsholder. Men rigtig mange har et problem, vi kan hjælpe dem med at løse. Og det skal vi fokusere på, når vi taler med vores kunder.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Hvis du ved, hvad du vil fortælle, inden du begynder at skrive, går det hele meget nemmere.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det er attraktivt at blive fundet på Googles søgemaskiner og komme i medierne. Men! Det hjælper ikke meget for dit salg, hvis du ikke kan sælge til dem du kommer i kontakt med gennem disse aktiviteter.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Nogle gange køber netværket noget selv, og oftere giver de ens navn videre til andre i deres netværk. Derfor er det så vigtigt, at det er let for dit netværk at sælge dig.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Børsen og Go´ Morgen Danmark står øverst på mange selvstændiges ønskeseddel om medieomtale. Nogle gange ser jeg, at dem, jeg har rådgivet, ender med at komme i netop de medier, jeg tvivlede på de kunne komme i. Og hvorfor var jeg så så pessimistisk?

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Når jeg taler med kunder og kursister om, hvilke historier de gerne vil i pressen med, begynder mange at beskrive deres produkter og ydelser. Men et produkt er nødvendigvis ikke lig en god historie.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Er du en af de dygtige og opfindsomme, der er blevet nomineret til IVÆKSTprisen, kan du allerede nu bruge nomineringen i din markedsføring. (Bemærk: Jeg skriver bevidst ikke, om du er en af de heldige, for selv om held spiller en faktor for succes, er dette sjældent nok).

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Ja, det er fedt at komme i medierne med det rette budskab. Men du skal ikke underkende, at der er en række andre steder, hvor du kan opnå eksponering og hvor dit budskab ligeledes kan spredes – måske også i pressen.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Har du svært ved at motivere dig selv til at få lavet dine salgs- og markedsføringsopgaver?

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Sommerferien er din chance for at komme i pressen. Majbritt Lund viser dig, hvordan du bruger ferien rigtigt til at promovere din virksomhed.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Få findpudset din forretningsidé og styrket din salgsevner og markedsføring. Majbritt Lund leder vejen frem for din virksomhed her

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Kanvassalg regnes som en sværeste form for salg, fordi du ikke har nogen relation til kunden på forhånd. Majbritt Lund hjælper dig til succes med dit kanvassalg her.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det er svært for mange at komme ud med den gode historie om din virksomhed. Majbritt Lund giver dig nogle uundværlige råd til, hvordan du tackler erhvervsmedierne og får din virksomhed i pressen.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det kræver ofte meget at komme i de ønskede medier. Og tit er vi afhængige af flere heldige omstændigheder på samme tid. Og vi ved aldrig, om tirsdag er den rigtige dag at ringe, eller om det er torsdag. Læs journalist og Ekspertblogger på IVÆKST Majbrit Lunds gode råd til hvordan du undgår at bruge tid på PR der ikke lykkes.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Få din virksomhed i pressen. Journalisten Majbritt Lund giver dig en masse gode råd til, hvordan du skaber den gode historie om din virksomhed.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.