Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

Du er ikke interessant - Men det er dine historier.

Som PR-konsulent har jeg talt med en stribe selvstændige, der gerne vil præsentere deres virksomhed i medierne.

De har en masse spændende produkter og er hammermotiverede for det, de laver.

Men hvorfor skriver pressen ikke om det?

Det er fordi, der ikke er nogen god historie i det. Nødvendigvis.

Og det er de gode historier, medierne vil have.

Find den gode historie

En god historie kunne være:

- At du som den første i Danmark har fundet en løsning på et problem, mange har. Eksempelvis har tidsstyringseksperten Dorthe Rindbo udviklet en række metoder, der hjælper folk til at få mere tid. Hvilket er en løsning på et problem, mange mennesker har.

- At du har gennemgået en interessant udvikling. 

- Det kunne være ”Fra kontanthjælp til millionkontrakter” eller ”Kometfirma gik fra 0 til 200 medarbejdere på under et år”. Hvis du vil vise en interessant udvikling, vil journalisten ofte bede om tal som dokumentation. Journalister elsker tal, og historier bliver ofte bygget op omkring tal.

- At du som privatperson har truffet nogle interessante valg. Isoleret set er det jo ikke det, vi helst vil i pressen med, men disse private historier åbner tit op for muligheden for at fortælle om vores arbejde – som jo er det, vi allerhelst vil i pressen med. For nylig var jeg i ugebladet SØNDAG med en historie om, at jeg har valgt ikke at få børn. Du kan læse her, hvad jeg fik ud af det.

Fortæl om din løsning på et relevant problem

Så hvis du eksempelvis gerne vil have pressen til at skrive om dit kommende kursus, er det ikke kurset, du skal fortælle om. 

Du skal starte med at fortælle en historie om det problem, dit kursus skal løse:

- Hvor mange mennesker har problemet?

- Hvad betyder det for dem?

- Hvad koster problemet? Enten for dem selv eller for samfundet?

- Hvorfor kan du løse dette problem?

Og giv journalisten alle de faktuelle oplysninger, som journalisten vil få brug for, for at kunne skrive historien. (Hvorfor kan de da ikke lave deres arbejde selv? Det kunne de også, men jo mere du har lavet klart til dem, jo lettere er det for dem at vælge netop din historie frem for andre historier).

IVÆKST Artikel: En effektiv pressemeddelelse

Gør dig lækker for journalisten

Det kan kræve en del hårdt arbejde at komme igennem til journalisten de første par gange.

Herefter bliver det meget nemmere, hvis du har spillet dine kort rigtigt. Derfor:

- Vær let at få fat på for journalisten

- Svar beredvilligt på journalistens spørgsmål

- Overhold aftaler

- Samarbejd, samarbejd, samarbejd

Hav hele tiden i baghovedet, at det er journalisten, der bestemmer, hvordan du kommer til at fremstå i pressen.

Og det er også journalisten, der afgør, om det er dig eller en anden, han ringer til, næste gang han har brug for en kilde, der også kunne være dig.

Blive en attraktiv ekspert

Du skal vide, at mange historier faktisk falder til jorden på grund af samspillet mellem journalist og kilde.

Det kan enten være fordi kilden

- er svær at få fat på. Måske ikke tager telefonen på det aftalte tidspunkt.

- stiller krav til artiklen, som journalisten ikke vil indfri.

- snakker udenom (Det er ok, at du nævner noget i en bisætning, som journalisten ikke har spurgt om. Men det skal være relevant. Og du skal have svaret på det egentlige spørgsmål først).

Udover at det er fedt at få omtale her og nu, skal du vide, at jo flere gange du kommer i pressen med dit emne, jo lettere bliver det næste gang.

Fordi journalisterne vænner sig til, at du er ekspert.

Og heldigvis for dig, er de med til at præge læserne til også at tænke på dig som en ekspert.

Dette er en af mange grunde til, at PR er så effektivt som markedsføring.

IVÆKST Guide: PR - Det grundlæggende

 

Majbritt Lund afholder gratis seminarer på IVÆKST:

IVÆKST Seminar: Meld dig til Majbritts seminar om PR

IVÆKST Seminar: Meld dig til Majbritts seminar om salg for mindre virksomheder

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

|02.12.2014
Administration, Salg

Lær din læser at kende. Majbritt Lund hjælper dig med at optimere dit nyhedsbrev på Bloggen. 

|17.11.2014
Administration, Tryghed

Nyhedsbreve sælger stadig. Effektiv direct marketing lige i din målgruppes indbakke. 

|16.10.2014
Administration, Salg

10 trin til flere læsere på dit nyhedsbrev

|17.02.2014
Salg

Uden visitkort har man overhovedet ingenting, der indikerer, at man har et seriøst firma.

|10.09.2013
Salg

Ja, nogle gange kan det være en rigtig god forretning at gøre noget gratis. Men du skal have en strategi.

|07.08.2013
Salg

Uha, her i de senere år har mange kunder afvist et køb med begrundelsen: ”Vi har ikke pengene”, ”Det er for dyrt” eller lignende. Og den begrundelse, har mange selvstændige desværre accepteret. Men det passer ikke.

|28.05.2013
Tryghed

... - Eller en tekstforfatter, eller en foredragsholder. Men rigtig mange har et problem, vi kan hjælpe dem med at løse. Og det skal vi fokusere på, når vi taler med vores kunder.

|24.04.2013
Salg

Hvis du ved, hvad du vil fortælle, inden du begynder at skrive, går det hele meget nemmere.

|22.01.2013
Salg

Det er attraktivt at blive fundet på Googles søgemaskiner og komme i medierne. Men! Det hjælper ikke meget for dit salg, hvis du ikke kan sælge til dem du kommer i kontakt med gennem disse aktiviteter.

|10.01.2013
Salg

Nogle gange køber netværket noget selv, og oftere giver de ens navn videre til andre i deres netværk. Derfor er det så vigtigt, at det er let for dit netværk at sælge dig.

|04.01.2013
Salg

Børsen og Go´ Morgen Danmark står øverst på mange selvstændiges ønskeseddel om medieomtale. Nogle gange ser jeg, at dem, jeg har rådgivet, ender med at komme i netop de medier, jeg tvivlede på de kunne komme i. Og hvorfor var jeg så så pessimistisk?

|14.11.2012
Salg

Når jeg taler med kunder og kursister om, hvilke historier de gerne vil i pressen med, begynder mange at beskrive deres produkter og ydelser. Men et produkt er nødvendigvis ikke lig en god historie.

|31.10.2012
Salg

Er du en af de dygtige og opfindsomme, der er blevet nomineret til IVÆKSTprisen, kan du allerede nu bruge nomineringen i din markedsføring. (Bemærk: Jeg skriver bevidst ikke, om du er en af de heldige, for selv om held spiller en faktor for succes, er dette sjældent nok).

|03.10.2012
Salg

Ja, det er fedt at komme i medierne med det rette budskab. Men du skal ikke underkende, at der er en række andre steder, hvor du kan opnå eksponering og hvor dit budskab ligeledes kan spredes – måske også i pressen.

|13.09.2012
Salg

Har du svært ved at motivere dig selv til at få lavet dine salgs- og markedsføringsopgaver?

|11.06.2012
Salg

Sommerferien er din chance for at komme i pressen. Majbritt Lund viser dig, hvordan du bruger ferien rigtigt til at promovere din virksomhed.

|04.06.2012
Salg

Få findpudset din forretningsidé og styrket din salgsevner og markedsføring. Majbritt Lund leder vejen frem for din virksomhed her

|24.04.2012
Salg

Kanvassalg regnes som en sværeste form for salg, fordi du ikke har nogen relation til kunden på forhånd. Majbritt Lund hjælper dig til succes med dit kanvassalg her.

|12.04.2012
Salg

Det er svært for mange at komme ud med den gode historie om din virksomhed. Majbritt Lund giver dig nogle uundværlige råd til, hvordan du tackler erhvervsmedierne og får din virksomhed i pressen.

|22.03.2012
Salg

Det kræver ofte meget at komme i de ønskede medier. Og tit er vi afhængige af flere heldige omstændigheder på samme tid. Og vi ved aldrig, om tirsdag er den rigtige dag at ringe, eller om det er torsdag. Læs journalist og Ekspertblogger på IVÆKST Majbrit Lunds gode råd til hvordan du undgår at bruge tid på PR der ikke lykkes.

Blog ekspert

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.

Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.

Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.

Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.

Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.

Mød Majbritt på Google+

Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.

Se kurser

Få relevant viden om vækst. Snyd ikke dig selv for disse vitaminer til din virksomhed

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED