Bloggen

Når væksten i firmaet giver kaos i projekterne

 

Vækst står øverst på ønskesedlen hos de fleste virksomhedsejere. Vækst fører til mere omsætning og ofte til flere medarbejdere, så hvordan kan det gå hen og blive et problem?

 

Når jeg er ude og rådgive virksomheder, ser jeg ofte at når der er kommet flere medarbejdere og flere projekter til, kan det give en del forvirring og misforståelser. Nogle projekter bliver forsinkede, fordi der er uklarhed over, hvem der gør hvad. Andre projekter bliver kun med nød og næppe færdige, fordi der ikke er taget højde for, hvor lang tid det kræver, og hvor mange ressourcer, der skal bruges. 

 

Desværre er det traditionelle råd at sende alle projektmedarbejderne på lange projektlederkurser, men det løser faktisk ikke det mest presserende problem. Nemlig at der skal kigges nærmere på selve måden, der arbejdes med projekter på lige præcis i jeres virksomhed. Det kan ikke læres på standardiserede kurser, men skal laves individuelt.

 

I kan selv komme på sporet af, hvad der skal til. Det vigtigste første skridt er at få et detaljeret kig på, hvad der sker, fra en ny opgave kommer i hus og indtil den er gennemført. Sådan her kan I gøre:

  • Inviter de centrale spillere i projektet med og luk jer inde i et mødelokale.

  • Tag en kæmpe stak post-it notes i forskellige farver. En farve til hver person eller faggruppe kan være smart.

  • Begynd at skrive de forskellige trin ned på alle lapperne i de rigtige farver.

  • Øvelsen er nu, at I i fællesskab skal gennemgå jeres procedure fra a-z ved at klistre de farvede sedler op på væggen. Det er smart at bruge et whiteboard, I kan skrive på.

  • I vil opdage, at øvelsen – hvor simpel den end lyder – vil medføre en hel del diskussioner, for mange gange er der ikke helt klarhed over, hvordan rækkefølgen er. Og det er netop her, at I skal spidse ørerne, for det er her forviklingerne opstår.

  • I vil sandsynligvis også opdage, at der måske mangler nogle sedler, så dem tilføjer I så, og giver dem de farver, I har brug for.

  • Når alle sedlerne er anbragt, og alle er enige om rækkefølgen, kan I lave en mere organiseret oversigt over, hvordan det ideelle projekt skal forløbe.

 

Det er værd at huske på, at jeres proces skal være realistisk. Det er en typisk fejl at få lavet så indviklede processer, at de godt nok ville give perfekte projekter, men de er så bøvlede at have med at gøre, at alle ignorerer dem. Gør jeres proces enkel og overskuelig.

 

Gør også en del ud af at diskutere roller og ansvar. De farvede sedler giver en indikation: Hvis én del af jeres proces kræver, at adskillige har ansvaret, så er det et godt tegn på, at det vil gå galt. Når alle har ansvaret, er der reelt ingen, der har det.


Den sidste opgave er at kommunikere den nye plan ud til alle i firmaet og gøre en indsats for, at den bliver godt modtaget. Hen ad vejen kan I justere på processen efterhånden som I får erfaring med den, for den skal udvikles i takt med at virksomheden udvikler sig.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Lise Halskov

Workflow Optimiserings Ekspert

Tid er blevet en seriøs mangelvare. Ekspertblogger Lise Halskov giver her 3 indsatsområder, du kan arbejde med for at få mere tid til dine projekter

Lise Halskov

Workflow Optimiserings Ekspert

Dilemmaet i den klassiske projekt-trekant mellem tid, penge og omfang bliver hurtigt udfordret, når den udsættes for virkeligheden. Der mangler nemlig en dimension.

Lise Halskov

Workflow Optimiserings Ekspert

Hvis du skal sikre dig imod, at dine projekter og opgaver kører af sporet, så kan det mange gange godt betale sig at lege djævelens advokat. Se i videoen her, hvordan du gør.

Lise Halskov

Workflow Optimiserings Ekspert

Hvis du for alvor skal sikre dig et godt overblik over de projekter, du sætter i gang, så er det en god ide at lave en projektplan. Det er i grunden ganske enkelt, og her får du opskriften på hvordan du gør.

Lise Halskov

Workflow Optimiserings Ekspert

Åbne kontorlandskaber kan godt tage pippet fra dig, hvis du forsøger at koncentrere dig midt i larmen. Det kan dog godt lade sig gøre at skabe sig lidt fred til at arbejde, men det kræver, at man lægger en strategi for, hvordan det skal gribes an.

Lise Halskov

Workflow Optimiserings Ekspert

Hvis din projektplanlægning skal lykkes, så er der 3 alvorlige fejl, du med sikkerhed skal styre uden om. Jeg forklarer dig dem én for én i disse tre videoer.

Lise Halskov

Workflow Optimiserings Ekspert

Det er en kunst at håndtere et stort projekt med mange små delprojekter. Hvordan sørger du for, at alle de ting der kan gå galt, ikke går galt? Lise Halskov giver dig en simpel skabelon, der bringer dig på forkant.

Lise Halskov

Workflow Optimiserings Ekspert

Tags:
Tryghed

Har du nogensinde siddet i den situation, at det projekt, du har arbejdet på i længere tid, er på vej i en helt forkert retning? Lise Halskov fra Projektledelsen giver dig her opskriften på førstehjælp til projektet.

Lise Halskov

Workflow Optimiserings Ekspert

Tags:
Salg

En af de store udfordringer for enhver virksomhed i vækst er at holde en stabil og god indtjening på alle de projekter, der bliver gennemført. Lise Halskov giver dig 5 tips til, hvordan du effektivt kan øge indtjeningen på de projekter, du sætter i gang.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.