Bloggen

Gratis profit og kunder - Din kundes livscyklus

Tags: Salg

Det er tirsdag formiddag og i baggrunden kører fjernsynet med ”breaking news” – ministerrokade i SF. Nu er det ikke fordi, min første blog skal omhandle politik – tværtimod, da det ikke er min boldgade. Mit primære felt er indenfor personlig coaching og erhvervscoaching, og til daglig hjælper jeg alt lige fra privatpersoner til virksomheder med at nå, det de ønsker og drømmer om. Hvilket også er, hvad denne blog kommer til at handle om.

Ministerrokaden gav mig dog inspiration i forhold til, at livet kommer og går i mange forskellige afskygninger. Men hvilket liv har dine kunder, og hvilken livscyklus befinder de sig i?

 

Smider du dine kunder på gaden eller sørger du for dem?

- Spørgsmål jeg ofte stiller, når jeg er ude og konsultere virksomheder: hvorledes vil din virksomhed se ud, hvis du stadig havde alle de kunder, du har haft igennem butikken som aktive
kunder? Ville din virksomhed være dobbelt, tidobbelt eller endnu større?

Men hvorfor er det så ikke sådan? Ganske få virksomheder tænker deres kunders livscyklus og forskellige ønsker gennem livet ind i deres sortiment!

Ud fra ethvert produkt eller ydelse kan man finde tilhørende biprodukter, der kan matche ens kunders livscyklus. Eksempelvis blev skylletoilettet opfundet i 1775, men det var først i 1857, at der var nogen, der opfandt toiletpapiret!

Eksemplerne er mange, men det bedste eksempel er dit eget. Hvor mange virksomheder har du handlet med gennem dit liv, og som stadig er dine foretrukne?

Mit bedste gæt er, at det er meget få. Årsagen til dette er ikke kun virksomhedernes mangel på service, markedsføring eller eksistensgrundlag. Men i lige så høj grad, at de ikke har flere produkter eller ydelser, der er relevante for dig.

Selvfølgelig findes der produkter typisk indenfor dagligvaresektoren, som vi benytter det meste af vores liv, og så alligevel ikke. Da disse også ændrer sig med tiden, og ud fra den herskende trend. Eksempelvis har man i de sidste par år set en sundhedsbølge, som har fjernet mængden af tobak fra hylderne og sukkerprodukterne.

 

Hvordan står det til i forhold til din virksomhed?

Har du et sortiment af produkter og ydelser, som du kan tilbyde folk i forskellige aldre og med forskellige ønsker. Har du designet din strategi og taktik i din virksomhed således, at kunden faktisk naturligt vil købe flere produkter og flere gange i din virksomhed. Eller forlader du dine kunder frivilligt efter, at du har brugt tid og ressourcer på at få dem ind i din forretning.

Men hvad er kroner og øre i alt dette, og hvad er dine kunder værd nu - og i forhold til et livslangt forhold?


En god øvelse til at finde ud af, hvad dine kunder faktisk er værd:

  • Beregn dit gennemsnitlige eksisterende salg og den tilhørende profit
  • Beregn hvor meget en ekstra profit ville være baseret på deres ”livscyklus”, hvor mange gange en kunde vil komme tilbage og købe
  • Beregn hvor meget en ny klient koster ved at dividere marketingsbudgettet med de kunder, det producerer
  • Beregn hvor meget potentielle kunder koster på samme måde
  • Beregn hvor mange salg du får, ud fra de potentielle kunder du har fået
  • Beregn værdien af en klient ved at trække det fra, det koster at ”producere” en kunde ud fra den profit, du forventer at tjene på dit eksisterende grundlag. Til det du kan tjene over tid med kunden – kundens livscyklus i din virksomhed

Post gerne jeres stigninger i procenter i nedenstående, som inspiration til andre.


De bedste hilsner
Kim Kampp

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Kim Kampp

Indehaver af House Of Visions

Tags:
Salg

Når du tager risikoen væk for dine kunder, sænker du ofte den barriere de har for at købe dit produkt. Når du som sælger påtager dig risikoen lader du dem vide, at du står inde for produktet og at du holder af dine kunder.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.