Bloggen

Hvad koster det at annoncere på AdWords?

Et af de oftest forekommende spørgsmål, når jeg taler med en kunde første gang, er: ”Hvad koster AdWords?”. I denne artikel gennemgår jeg nogle af de vigtigste faktorer for omkostningsniveauet.

 

Hvor hård er konkurrencen i din branche

Der er stor forskel på hvor meget annoncører er villige til at give for et annonceklik i forskellige brancher. Hvor mange konkurrenter er der? Hvor skarpe er konkurrenterne til at bruge AdWords? Hvad er værdien af et salg? Der vil naturligvis være stor forskel på om der sælges tankskibe eller printerpatroner.

 

Styr dig uden om de dårlige AdWords klik

Man skal regelmæssigt gennemgå listerne over de faktisk anvendte søgeord og sætte ubrugelige søgeord på negativlisten. Jeg har en eksempelvis en kunde inden for robotteknologi. Her skal søgeord som ”Lego robots” og tilsvarende sættes på negativlisten, når de dukker op.

 

Spor dig ind på de gode AdWords klik

Jeg har kunder inden for helsebranchen, hvor det ikke nødvendigvis er en god ide at ligge højest på ord som kiropraktor eller fysioterapeut. Måske er det klogere at acceptere en position 5 eller 6 på disse faggruppeord, og i stedet satse på symptom eller sygdomsord som ”ondt i ryggen” eller ”diskusprolaps”. Selvfølgeligt kombineret med en rigtig god landingsside, som tager emnet under behandling.

 

Brug meget tid på dit AdWords kvalitetsresultat

Google er meget opsat på ikke at spilde de søgendes tid med dårlige søgeresultater – heller ikke når de er betalt. Der er to hovedfaktorer for hvor højt din annonce bliver placeret i et søgeresultat. Den ene er hvor meget du er villig til at betale for et annonceklik. Den anden er dit kvalitetsresultat. Nogle af de vigtigste faktorer for dit kvali-tetsresultat er: klikfrekvens for søgeord og annoncer og kvaliteten af din hjemmeside. Jo bedre kvalitetsresultat du opnår, jo mindre koster din kampagne.

Du kan læse mere om Google AdWords kvalitetsresultat her: Forstå og kontroller kvalitetsresultat

 

Jeg femdoblede antallet af henvendelser

Alt ovenstående er ligegyldigt, hvis din hjemmeside ikke kan skaffe dig kunder. Er der god overensstemmelse mellem det, som den søgende søgte efter og det, som de møder på din hjemmeside?

Mit eget eksempel er et af de bedre: Jeg lå de første syv år nr. ét på ordet ”webdesign”, da Google kom frem i Danmark. Efter et års tid begyndte jeg at fundere på, hvorfor der ikke var flere, der kontaktede mig. Jeg begyndte intensivt at eksperimentere med at få de besøgende til at henvende sig. De besøgende skulle umiddelbart forstå, at de var landet det rigtige sted, og blive overbeviste om mine kompetencer. Efter nogle få måneder havde jeg femdoblet antallet af henvendelser!

 

Giv den max!

Når du først har fået tunet din kampagne og din hjemmeside ind, og du finder ud af, at du får mere ind i kassen end du giver ud, skal du naturligvis bare give dit budget max – indtil du møder loftet for hvor mange, der søger, eller du har udsolgt på alle hylder!

 

Jeg har skrevet mere om emnet her: Udnyt potentialet i AdWords kampagner

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Karsten Andersen

Indehaver af Online WebDesign ApS

Vær opmærksom på de fire niveauer: regional, by, kvarter og gade i din lokale SEO.

Karsten Andersen

Indehaver af Online WebDesign ApS

Husk at optimere din hjemmeside jævnligt - ellers ryger du ned i Google organiske søgning. Undgå Panda straffen - læs hvordan. 

Karsten Andersen

Indehaver af Online WebDesign ApS

I denne artikel stiller vi skarpt på Peter, som vil have sin Volvo på værksted. Hvilke virkemidler har du, når du gerne vil have ham til at klikke på netop din annonce?

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.