Bloggen

Sådan gør du dine idéer til virkelighed

Kender du oplevelsen af, at du altid får de bedste idéer, når du er ude at løbe eller står under bruseren?

Så må jeg skuffe dig med, at du tager fejl!

Forskning inden for idégenerering og innovation har vist, at disse idéer faktisk sjældent er særligt gode eller bliver til virkelighed. De er udtryk for en generel overvurdering af idéers potentiale. Idéer er i min verden ikke mere værdifulde end drømme. De er spændende at have, inspirerende at tænke og sjove at dele med andre.

Men så længe de ikke udfordres, udvikles og omsættes til virkelighed, så har de ikke større værdi end den drøm, du drømte i nat.

Derfor har jeg lavet tre forskellige råd, som du kan bruge hver for sig eller sammen til rent faktisk at få gjort de gode idéer til virkelighed.

Det er alle råd, der flytter dig fra at være badeværelsesdrømmer og jogginginnovatør til at blive iværksætter. Og de vil gøre dig i stand til at vurdere, hvorvidt din idé har et marked, og om du potentielt set vil kunne leve af den i fremtiden eller ej.

1. Skriv en pressemeddelelse om dit produkt eller service

Det er alt for nemt at have en masse idéer om, hvad der mon ville ske, hvis du gjorde din idé til virkelighed. Omvendt er det heller ikke hensigtsmæssigt bare at begynde at lancere produktet i det øjeblik, du kommer på idéen.

Start derfor med at bruge en time eller to på at skrive pressemeddelelsen til din officielle lancering. Hvis det ikke falder dig naturligt, og historien hverken er god eller flydende, så bør du kigge på din idé igen med kritiske øjne.

2. Sælg dit produkt eller service via en online platform

Det er blevet trendy at putte idéer og koncepter på crowdfunding sider som Kickstarter, men virkeligheden er den, at de færreste produkter og services rent faktisk er ideelle til crowdfunding.

Derfor foreslår jeg dig at bruge nogle af de online platforme, der findes til at sælge faktiske produkter og services frem for idéer (eksempelvis eBay, Amazon, Den Blå Avis, serviceportaler osv.).

På denne måde kan du effektivt teste din pitch overfor en målgruppe, der ikke kigger efter sjove idéer at støtte, men er ude i markedet som egentlige forbrugere.

3. Gør din produktidé til en service

Ovenfor har jeg bevidst brugt både ”produkt” og ”service” som mulige ting, du kan leve af som iværksætter.

Jeg nævnte flere handelsplatforme, hvor der primært sælges produkter (eBay og Amazon), men i nogle tilfælde kan det give mening at starte med at sælge dit produkt som en service!

Det kan lyde paradoksalt, men virkeligheden er den, at nogle produkter kan være væsentligt vanskeligere at få på markedet end services.

Det vil sige, at de måske kræver års udvikling, og så er du ganske enkelt nødt til at indsamle noget reel viden om markedspotentialet, inden du bruger din dyrebare tid på udviklingen af disse produkter.

Pointen er den, at de de fleste af os kan slå os op som konsulenter eller tilbyde en eller flere services, men det at udvikle, bygge, producere og distribuere komplekse produkter tager væsentligt længere tid og ofte flere penge end en service.

Ud fra den logik kan du overveje at udvikle en service relateret til dit produkt for at undersøge, om produktidéen bærer vand.

Dvs. at du skal lægge hovedet i blød og prøve at komme på en service, der svarer til eller relaterer sig til det produkt, du overvejer at producere.

Prøv dernæst at sælge denne service og få indsamlet værdifuld viden, inden du går videre i processen med din produktidé.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lige nu accepterer vi som webshops, at vi mister 20-30% af vores kunder i check-out flowet. Det gør vi formentlig, fordi det lige nu går ret godt for dansk e-handel, men også fordi vi tænker, at vi har optimeret så meget, vi kan.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Jonathan Løw har kigget på sammenhængen imellem signalstoffer, iværksætteri og ledelse. Måske kan du genkende Jonathans betragtninger fra din egen arbejdsplads?

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Der findes ikke meget, som er lige så livsbekræftende som at få en fantastisk ide. Konstant går man rundt og føler sig som en boble, der er ved at springe. Når vennerne spørger ind til, hvordan man har det, så har man egentlig kun lyst til at fortælle om idéen. Bliv klogere på hvordan du eksekverer på din idé.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Salg

Jonathan Løw skriver om vigtigheden ved at eksperimentere som iværksætter.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Salg

Er du iværksætter, men er salg ikke lige din ting? No worries. Her er nogle gode råd til, hvordan du kan lære at elske salg.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Når vi som mennesker skal træffe beslutninger under pres, har vi en tendens til at overanalysere mulighederne, fordi vi er bange for at træffe den forkerte beslutning. Problemet er, at vores mange overvejelser faktisk sjældent gør vores beslutninger bedre – nærmere tværtimod.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lær' at produktudvikle. Simpelt og nemt - 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Forandringer er partout ikke lig med innovation. Det sker i et velment forsøg på at gøre innovation jordnært og mindre buzzword-agtigt, men i reduktionen af innovation til blot at være forandringer misser man et kæmpe stort potentiale for udvikling og målbare forbedringer.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lær at begå dig på de sociale medier. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Jonathan Løw giver sit bud på, hvilke digitale trends vi i 2015 skal holde skarpt øje med. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Tryghed

Gode råd er dyre. Det gode netværk er gratis. Lær blot at skille dig ud. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lytter du højt nok til de svar, du giver dig selv og andre?

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Kan man være succesfuld og lykkelig iværksætter? Ja, er svaret. Lyt til Jonathan Løws råd på IVÆKST Bloggen. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Ekspertblogger og serieiværksætter Jonathan Løw sætter fokus på diciplinen at pitche. Det er alfa og omega, at du som iværksætter er stand til at sælge din idé. Det gælder overfor investorer, banker, medarbejdere og ikke mindst kunderne. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
IT

Læs mere om, hvordan sociale medier kan have positiv indflydelse på arbejdspladsen. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.