Bloggen

Hvordan skiller du dig ud, når du netværker?

Tags: Tryghed

Der er mange holdninger til, hvordan man bedst muligt netværker og skaber resultater i forhold til at opbygge stærke og langvarige netværksrelationer.

Nogle foretrækker salgsnetværkene, andre de mere uformelle VL-grupper, og det diskuteres ofte, hvorvidt det i det hele taget er tidsforbruget værd at tage del i forskellige netværk.

Jeg tror, at det som regel er individuelt og afhænger af dit job og livssituation – og temperament. Men jeg ved, hvad der fungerer uanset netværkets størrelse, karakter og format.

Det handler om at huske sig selv på tre kloge sætninger:

”Listen in such a way that others love to speak to you.”
“Speak in such a way that others love to listen to you.”
“Whatever you do, be different.”

At lytte højere når du netværker

Enhver god sælger ved, at det er vigtigere at lytte end at tale. Alligevel har den canadiske forfatter David Weedmark en pointe, når han konstaterer, at ”the world has a shortage of listeners”.

Det gælder også i forhold til at netværke. Alt for ofte oplever jeg energiske sælgertyper, der kommer til netværksmøderne med en velforberedt elevatortale og fyrer den af med begejstring og selvtillid. Problemet er bare, at de sjældent lytter ligeså godt, som de taler.

Den gode netværker er derimod fremragende til at lytte. 

Han eller hun evner at:

• Lytte aktivt. Dvs.: Hold øjenkontakt med personen du lytter til. Bemærk deres mundbevægelser. Læn dig lidt frem imod dem for at udvise imødekommenhed og ægte interesse.

• Fokusere på at lytte. De fleste mennesker lytter ikke for at lytte. De lytter med intentionen om at tale og selv få serveret deres guldkorn.

• Stille spørgsmål. Når modparten er færdig med at snakke, så stil et spørgsmål mere i stedet for at svare.

• Stille bedre spørgsmål. Engagér dig i dybden, når et andet menneske deler noget med dig. Stil spørgsmål der starter med ”hvorfor”, ”hvorfor ikke”, ”hvordan gjorde du det”, ”hvordan vidste du det”, ”hvordan føltes det” osv.

At turde skille sig ud

Mit andet mantra, når jeg netværker, handler om at være anderledes. Et kendt udsagn lyder ”Be Yourself. Everyone else is taken”. Det er både en god måde at leve sit liv på, men også et særdeles vigtigt råd, når det kommer til at netværke.

Lad mig illustrere det med et eksempel fra foråret 2014, hvor jeg holdt et foredrag for en større gruppe af ledere i Aarhus. Det var et erhvervsnetværk, og netværket var samlet for én af de første gange, så de færreste deltagere kendte hinanden på forhånd.

Derfor startede netværksgruppen med en præsentationsrunde. Der var 30 ledere til stede, og hver leder havde 1 minut til at præsentere sig selv. Det var i øvrigt den 1. april den dag.
Som det er kutyme for disse seancer, havde hver leder nøje forberedt sit pitch.

De fleste indeholdt vedkommendes navn, stilling og så nogle velvalgte ord om virksomheden og dens resultater og visioner.

På trods af at 1 minut går hurtigt for den enkelte, der skal levere sin præsentation, så er 30 minutters præsentationsrunde faktisk ganske langsommeligt for tilhørerne som gruppe.

Derfor tog jeg da også mig selv i indimellem at være en smule fraværende og ikke mindst glemme ganske mange af disse personers navne og firmaer, da vi var nået til præsentation nummer 25.

På dette tidspunkt skete der imidlertid noget usædvanligt. Frem for endnu en standardpræsentation med de variationer, vi også allerede havde været igennem (hvor personen måske bliver lidt mere personlig og fortæller om familie, interesser osv.), blev vi vidner til noget ægte nytænkning.

En yngre herre rejste sig op og annoncerede, at han ville fortælle os 3 lynhistorier, hvoraf den ene var en løgn – for som han sagde til megen morskab: Det er jo den 1. april i dag.
Efter det ene minut begyndte snakken folk imellem, for hvilke af historierne var mon løgn?

Folk både grinede og snakkede i et omfang, som ingen af de andre præsentationer havde affødt, og der var klapsalver, da den yngre herre lovede at afsløre løgnen efter aftenens middag.

I dag, adskillige måneder senere, er dén præsentation den eneste, jeg kan huske. Det er også den eneste person, hvis navn og virksomhed jeg stadig kan huske. Så kraftfuldt er det at turde skille sig ud!

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lige nu accepterer vi som webshops, at vi mister 20-30% af vores kunder i check-out flowet. Det gør vi formentlig, fordi det lige nu går ret godt for dansk e-handel, men også fordi vi tænker, at vi har optimeret så meget, vi kan.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Jonathan Løw har kigget på sammenhængen imellem signalstoffer, iværksætteri og ledelse. Måske kan du genkende Jonathans betragtninger fra din egen arbejdsplads?

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Der findes ikke meget, som er lige så livsbekræftende som at få en fantastisk ide. Konstant går man rundt og føler sig som en boble, der er ved at springe. Når vennerne spørger ind til, hvordan man har det, så har man egentlig kun lyst til at fortælle om idéen. Bliv klogere på hvordan du eksekverer på din idé.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Salg

Jonathan Løw skriver om vigtigheden ved at eksperimentere som iværksætter.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Salg

Er du iværksætter, men er salg ikke lige din ting? No worries. Her er nogle gode råd til, hvordan du kan lære at elske salg.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Når vi som mennesker skal træffe beslutninger under pres, har vi en tendens til at overanalysere mulighederne, fordi vi er bange for at træffe den forkerte beslutning. Problemet er, at vores mange overvejelser faktisk sjældent gør vores beslutninger bedre – nærmere tværtimod.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lær' at produktudvikle. Simpelt og nemt - 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Forandringer er partout ikke lig med innovation. Det sker i et velment forsøg på at gøre innovation jordnært og mindre buzzword-agtigt, men i reduktionen af innovation til blot at være forandringer misser man et kæmpe stort potentiale for udvikling og målbare forbedringer.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lær at begå dig på de sociale medier. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Jonathan Løw giver sit bud på, hvilke digitale trends vi i 2015 skal holde skarpt øje med. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lytter du højt nok til de svar, du giver dig selv og andre?

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Drømmer du om din egen virksomhed? Gør drømmene til virkelighed nu. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Kan man være succesfuld og lykkelig iværksætter? Ja, er svaret. Lyt til Jonathan Løws råd på IVÆKST Bloggen. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Ekspertblogger og serieiværksætter Jonathan Løw sætter fokus på diciplinen at pitche. Det er alfa og omega, at du som iværksætter er stand til at sælge din idé. Det gælder overfor investorer, banker, medarbejdere og ikke mindst kunderne. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
IT

Læs mere om, hvordan sociale medier kan have positiv indflydelse på arbejdspladsen. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.