Bloggen

Hvad kan den digitale verden gøre for dig?

Uanset hvilken branche du beskæftiger dig med, om du er et malerfirma eller app-udvikler, er det afgørende at holde øje med de digitale forretningstrends. Der sker så meget i den digitale verden, at det ikke kan undgå at påvirke dig og din forretning – uanset hvad den så består af.

Jeg har forsøgt at skabe et overblik over de digitale forretningstrends, der fylder mest i start-up miljøer over hele verden netop nu, og kogt det ned til 5 afgørende digitale trends:

1. Google er blevet til en kolibri

Eftersom Google er altdominerende for langt de fleste virksomheder, kan du stadig ikke se bort fra din tilstedeværelse der i 2015.

Efter Google’s såkaldte ”Hummingbird” (kolibri) opdatering er det imidlertid ikke længere så vigtigt, hvordan du arbejder med keywords. I stedet skal du tænke i kontekst, hvis du vil rangere højt på søgemaskinen over alle søgemaskiner.

Det betyder i praksis, at Google i fremtiden vil kigge efter kontekstuel relevans i søgeresultaterne.

Eksempel: Hvis en bruger søger efter ”vejret”, er det mere sandsynligt, at vedkommende leder efter en lokal vejrudsigt, end at de er på udkig efter en historisk eller meteorologisk forklaring på vejret.

Det kan Googles algoritmer nu forstå, og det skal din opbygning af hjemmeside etc. derfor også afspejle.

Helt konkret betyder det, at du bør have både korte og lange artikler på din hjemmeside, at du skal producere mere visuelt indhold samt at du skal vælge ord der er relevante for indholdet, du skriver om, frem for at prøve at snyde Google.

Mere nysgerrig? Læs denne udmærkede artikel om emnet.

2. Mere FACE end BOOK

Hvor tekstindhold hidtil har været den mest anvendte kommunikationsform på de sociale medier, vil vi i 2015 se en fortsat eksplosion i billeder og korte videoer. Tekstbeskeder går ikke længere viralt i samme grad, ligesom platforme som Instagram og Snapchat vinder fortsat mere indpas. Derfor bør du tænke i, hvordan du gør dine budskaber mere grafiske og illustrative og tænke mindre i lange tekstbudskaber.

Fremover er det absolut no-go at lave statusopdateringer, der blot består af tekst. Billeder og videoer er vejen frem.

Mere nysgerrig? Prøv at besøge denne hjemmeside.

3. Sensorer styrer

Sensorer bygges efterhånden ind i flere og flere produkter. Det gælder især i brancherne wellness, fitness og beauty.

Sensorerne bruges eksempelvis til at overvåge vores fysiske aktivitet og på den baggrund producere data, som vi efterfølgende kan have glæde af. I 2015 kommer dette til at slå igennem i endnu flere produkter og lur mig, om ikke Apples ur bliver ét af de mere populære af slagsen.

Det interessante er imidlertid, at denne teknologi ikke er begrænset til forbrugerne.

Flere og flere virksomheder inden for medicinalindustrien kigger på sensorerne i forhold til at måle patienternes tilstand efter operationer, ligesom forsikringsselskaberne er begyndt at indbygge tankegangen i deres sundhedsordninger. Så hold øje med sensorerne i 2015 og se, om de i direkte eller overført betydning kan indbygges i dit start-up.

Mere nysgerrig? Prøv at Google ”the Internet of Things”, som ligger tæt op af denne trend.

4. Det handler ikke om data, men om indsigter

Vi har efterhånden i nogle år hørt om ”Big Data” som det store nye område – dvs. de massive mængder af data, som er tilgængelige og potentielt set kan udnyttes forretningsmæssigt.

I 2015 bliver det i stedet ”The Big Insights”, der er den afgørende digitale trend. Big Insights handler om at blive i stand til at omsætte de store mængder af data om ens kunder og om markedet til simple og overskuelige grafer, uanset hvilken branche du beskæftiger dig med, om du er et malerfirma eller app-udvikler, er det afgørende at holde øje med de digitale forretningstrends. 

5. 3D printing bliver mainstream

Det kan synes langt væk, når man ser de nuværende 3D printere og ved, at man lige nu er begrænset til særlige 3D-print butikker og komplekse innovationslabs for at gøre sine hede 3d-drømme til virkelighed.

Der går imidlertid ikke lang tid, før 3D print bliver mainstream, og det kommer til at revolutionere den måde, vi tænker i forhold til produktion, produktejerskab og innovation.

Inden længde vil Hr. og Fru Danmark være i stand til at fremstille komplekse genstande ud fra en stor variation af materialer (stål, aluminium, titanium, plastic m.v.), ligesom de via simple designskabelonsider på nettet kan designe og udskrive alt fra kopper til LEGO-klodser, kuglepenne osv.

Denne produktionsrevolution vil betyde et paradigmeskifte for alle start-ups, der arbejder med produktion og design. De vil blive afkrævet helt nye forretningsmodeller af en snarlig fremtid, hvor customization og hyper-speed innovation bliver nøgleordene.

Mere nysgerrig? Besøg Jonathan Løw og hans innovationsvirksomhed her.  

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lige nu accepterer vi som webshops, at vi mister 20-30% af vores kunder i check-out flowet. Det gør vi formentlig, fordi det lige nu går ret godt for dansk e-handel, men også fordi vi tænker, at vi har optimeret så meget, vi kan.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Jonathan Løw har kigget på sammenhængen imellem signalstoffer, iværksætteri og ledelse. Måske kan du genkende Jonathans betragtninger fra din egen arbejdsplads?

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Der findes ikke meget, som er lige så livsbekræftende som at få en fantastisk ide. Konstant går man rundt og føler sig som en boble, der er ved at springe. Når vennerne spørger ind til, hvordan man har det, så har man egentlig kun lyst til at fortælle om idéen. Bliv klogere på hvordan du eksekverer på din idé.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Salg

Jonathan Løw skriver om vigtigheden ved at eksperimentere som iværksætter.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Salg

Er du iværksætter, men er salg ikke lige din ting? No worries. Her er nogle gode råd til, hvordan du kan lære at elske salg.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Når vi som mennesker skal træffe beslutninger under pres, har vi en tendens til at overanalysere mulighederne, fordi vi er bange for at træffe den forkerte beslutning. Problemet er, at vores mange overvejelser faktisk sjældent gør vores beslutninger bedre – nærmere tværtimod.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lær' at produktudvikle. Simpelt og nemt - 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Forandringer er partout ikke lig med innovation. Det sker i et velment forsøg på at gøre innovation jordnært og mindre buzzword-agtigt, men i reduktionen af innovation til blot at være forandringer misser man et kæmpe stort potentiale for udvikling og målbare forbedringer.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lær at begå dig på de sociale medier. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Tryghed

Gode råd er dyre. Det gode netværk er gratis. Lær blot at skille dig ud. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lytter du højt nok til de svar, du giver dig selv og andre?

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Drømmer du om din egen virksomhed? Gør drømmene til virkelighed nu. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Kan man være succesfuld og lykkelig iværksætter? Ja, er svaret. Lyt til Jonathan Løws råd på IVÆKST Bloggen. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Ekspertblogger og serieiværksætter Jonathan Løw sætter fokus på diciplinen at pitche. Det er alfa og omega, at du som iværksætter er stand til at sælge din idé. Det gælder overfor investorer, banker, medarbejdere og ikke mindst kunderne. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
IT

Læs mere om, hvordan sociale medier kan have positiv indflydelse på arbejdspladsen. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.