Bloggen

Hvorfor bogføring

Har du en virksomhed, er det vigtigt at komme godt fra start med sin bogføring.

Som udgangspunkt er alle erhvervsdrivende bogføringspligtige, jf. bogføringsloven. Det betyder at du skal bogføre samtlige af de transaktioner - daglige bevægelser - der er i forbindelse med din virksomheds drift.

Når din virksomhed har købt en vare eller ydelse og efterfølgende modtager en faktura, skal denne registreres og bogføres ud på de rigtige konti. Fakturaen skal bogføres med korrekt beløb samt med rigtig fakturadato.

I lovgivningen er der krav om, at bogføringen skal underlægges visse kontroller. Det betyder, at du skal kunne dokumentere, at de transaktioner der er bogført, er reelle.  Det gælder salg, levering af varer, køb til virksomheden m.m.

Nogle virksomheder har mange transaktioner andre har få, det kommer helt an på hvordan virksomheden er bygget op. Grundprincipperne i bogføringen er de samme. Du skal dog være opmærksom på, at nogle transaktioner skal behandles forskelligt.

Ens for alle: Du skal have styr på alle dine bilag, og alle bilag skal gemmes i 5 år.

Tip: Få fat i et ringbind med faneblade - en fane pr. måned. Alle bilag du registrerer i økonomisystemet får tilkendt et bilagsnr. Dette nummer skriver du på bilagene. Hvis du evt. får besøg af skat, kan du hurtigt finde de bilag de ønsker at se/kontrollere.

Tip: Er du et rodehoved? Så læg dine bilag i skyen med et økonomistyringsprogram.

Ud over bogføringsloven, er erhvervsdrivende virksomheder også underlagt Årsregnskabsloven. Årsregnskabsloven er den overordnede rammelov for regnskabsområdet her i landet. Loven består af et fælles regelsæt der gør det nemmere, at læse andres regnskaber og lave sammenligninger. Der er dog forskellige krav afhængig af virksomhedernes type og størrelse. Kravene til mindre virksomheder er mindre end kravene til større virksomheder.

Hvad får du så ud af bogføringen?

Regnskabet er først og fremmest til gavn for ejeren. Regnskabet er et styringsværktøj, der angiver, hvad der skyldes og til hvem (leverandører, offentlige myndigheder, bank m.m.) det giver overblik over omsætningen og om kunderne betaler til tiden.

Den daglige bogføring af dine transaktioner, er selve grundstenen i alle de informationer du og andre har brug for. Bogføringen danner de data der skal bruges til budgetter, regnskabsaflæggelse, likviditetsstyring, analyser m.m.

Regnskabet giver dig overblik over virksomhedens indtægter - udgifter ligesom det fortæller om virksomheden har over - eller underskud.

Tips: Det kan være en god ide, at få hel eller delvis hjælp til udfærdigelse af bogholderi og regnskab af bogholdere. Fordelen er, at de kender reglerne, da de ikke laver andet end dette. At få professionelle til at føre dit bogholderi kan ofte spare dig for meget tid og ikke mindst penge. Brug en bogholder du har tillid til og som kan hjælpe dig med at forstå dit regnskab, så du bliver skarp på din business og kan sætte ind og justere på de rigtige tidspunkter.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jette Martine Beck

Merkonom i regnskab

Tags:
Økonomi

Er du selvstændig? Husk du skal selvangive senest 1.juli! - Ekspertblogger Jette Martine Beck hjælper dig igang. Læs med her. 

Jette Martine Beck

Merkonom i regnskab

Tags:
Økonomi

Tid er penge. Få styr på dit regnskab fra start. Der kan for alle virksomheder være penge at spare, hvis man gennemgår regnskabet. En god bogholder er guld værd for din virksomhed. Listen her hjælper dig til at forstå, hvad der er vigtigst i et optimalt regnskab. 

Jette Martine Beck

Merkonom i regnskab

”Hvor lang tid kan det lige tage, at bogføre de få bilag - og hvor svært kan det lige være?”

Jette Martine Beck

Merkonom i regnskab

Tags:
Økonomi

Hvad er det for en størrelse og hvad skal vi bruge den til? Og hvordan bruger vi den?

Jette Martine Beck

Merkonom i regnskab

Hvis du vil vide, hvordan det står til med økonomien i din virksomhed - så er der ingen vej uden om. Du er nødt til at få styr på bilagene.

Jette Martine Beck

Merkonom i regnskab

Det skal du vide, der findes kunder der spekulerer i at trække betalingen så langt som muligt. Og hører de ikke fra dig, så betaler de ikke. De virksomheder, der har rykkerprocedure, er dem der først får betaling.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.