Bloggen

computer_vigilant.dk

Sådan håndterer du kontakten med medier og journalister

Du har en god historie omhandlende din virksomhed, dit produkt/service eller noget helt tredje, som du mener fortjener at komme i medierne. Her begynder spørgsmålene også at melde sig. For hvordan får du pressen til at interessere sig for netop din historie? Og hvordan skal du gribe det an, når du skal i kontakt med de rigtige journalister og medier?

Journalister - uanset hvilket medie de er fra - modtager de rigtig mange opkald og e-mails fra virksomheder hver dag, som gerne vil dele deres historier. Du bør derfor være bevidst om, at din historie er en blandt mange.

 

1 - Sørg for at emnelinjen er værd at læse
Emnelinjen på din mail er often det første “point of contact” imellem dig og den person, hvis opmærksomhed du prøver at få. Med emnelinjen handler det om at finde den helt rigtige balance - den skal ikke give hele historien væk, men den skal fortælle nok til, at modtagere har lyst til at åbne den.

Når du skal udforme emnelinjen, så bør du have en grundlæggende kendskab til det enkelte medie, for derved at kunne fange deres opmærksomhed bedst muligt. Undersøg derfor de forskellige områder, som det enkelte medie beskæftiger sig med og læs deres tidligere artikler. Derved kan du ikke blot skabe en historie, men også en emnelinje med den rette vinkel og nyhedsværdi for dem.

 

2 - Kom til pointen. Hurtigt.

Hvis du har lavet en skarp emnelinje, som har været god nok til, at journalisten har åbnet din pressemeddelelse, så sørg for at fortæl dem nyheden - hurtigt.

Som indledning, kan du eventuelt lave en reference til en af journalisternes tidligere artikler, for derved at vise at du har lavet noget forarbejde og forhåbentlig vil de deraf finde netop din mail og din historie interessant.

 

3 - Tænk på hvad journalisten får ud af det

Når du udformer din pitch, så overvej kraftigt hvad journalisten og mediet får ud af historien. Medier har brug for at tiltrække læsere/besøgende, hvilket kommer fra fx. iøjnefaldende og/eller usædvanlige emner.

Kan du eksempelvis positionere din pitch, så den er i tråd med en nuværende begivenhed eller en ny trend inden for industrien? Alle historier har brug for en vinkel - den rette vinkel -  så sørg for at din pitch har en vinkel.

 

4 - Husk at følge op
Det virker måske indlysende, men ikke desto mindre, så er det vigtigt, at det tydeligt fremgår af din e-mail, hvad næste skridt er. Hvis journalisten ikke kan se det, så er der større chance for at din historie ryger i skraldespanden. Gør det derfor klart, hvad det er du gerne vil have journalisten skal gøre.

Skulle det ske, at du har sendt din pressemeddelelse afsted og måske efter et par dage endnu ikke har modtaget respons, så kontakt gerne journalisten igen. Du kan med fordel spørge om de har brug for yderligere information, som forhåbentlig kan sikre dig deres interesse.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Christian Fuglsang

CEO og co-founder af VIGILANT

Tags:

Hvorfor du skal bruge digital PRI en tid hvor den digitale verden fylder mere og de sociale medier har opnået større indflydelse, betyder det også, at PR er under konstant udvikling. 

Christian Fuglsang

CEO og co-founder af VIGILANT

I dette indlæg vil jeg komme ind på hvordan du selv kan håndtere din PR og lave din egen PR-strategi.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.