Bloggen

Sådan kan – og må – du bruge andres billeder og fotos i din webshop

Der er stor efterspørgsel efter lækkert interiør i form af vægdekorationer til alle husets rum. Derfor forsøger mange sig med en plakatshop. Nogle prøver, fordi de tænker, at det er en nem vej til hurtige penge. Andre prøver, fordi de er vilde med at skabe motiver fra bunden – i hånden. Vi tilhører den sidste gruppe, og jeg vil da lige tilføje, at der ikke ligger hurtige penge gemt i at have en plakatshop. Så medmindre du elsker at tegne, designe og farvelægge, så tænk dig om en ekstra gang.

Unik Plakat syntes vi, det var svært at finde rundt i de forskellige muligheder og rettigheder, så vi valgte at lave alle vores plakater selv. Andre muligheder er naturligvis samarbejde med kunstnere, grafikere og fotografer.

Én ting er at fremstille sine egne produkter. En helt anden er at have et komplet fotostudie i baglokalet, så man også selv kan tage sprøde produktbilleder. De færreste har adgang til sådan et studie, for slet ikke at tale om kamera og knowhow. Så når jeg siger, at vi tegner selv, betyder det dog ikke, at vi ikke benytter os af billedservices, når vi sælger vores produkter. Heldigvis er der rigtig mange platforme, der tilbyder gratis brug af billeder. Men hvad vil det sige? Jo, det vil sige, at du må bruge dem til markedsføring, webdesign og produktsider – såkaldte kommercielle formål. Du må altså godt indsætte dit eget motiv i et foto. Med lidt Photoshopsnilde kan det komme til at se ganske naturligt ud, og dit produkt fremstår mere attraktivt. Og dine kunder kan se det i en kontekst. Hvis du ikke kan finde gratis billeder af den kvalitet, du ønsker, kan du betale en mindre engangsbeløb for en pakke med billeder af bedre kvalitet. Bemærk her, at de store billedservices tilbyder abonnementsordninger. Trustpilot er fyldt med meget utilfredse kunder, der føler sig voldsomt snydt på den konto, så prøv at undgå at købe adgang til billeder på abonnement.

Nu kan det være, du tænker, at hvis du har fundet et billede på Google eller ligefrem købt et billede, kan du jo bare bruge dette billede som selve produktet i din plakatshop. Men den går ikke. Til trods for det, er der flere plakatshops, der sælger billeder fra nettet med ganske få eller slet ingen modificeringer. Det må de ikke, og det må du heller ikke. Nogle platforme er meget large med hensyn til brug af billeder, men ønsker du at sælge billederne som egne produkter, skal du gennemtrawle platformens betingelser meget grundigt, så du undgår erstatningskrav eller andre ubehagelige overraskelser.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Hvis du har svært ved at arbejde effektivt i rodede omgivelser, så er der en god forklaring.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Dropshipping - hvad er det, og hvad skal du være opmærksom på?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Effektiv SEO kræver overvåging af indsatsen. Derfor er en en rank tracker et must i din SEO-værktøjskasse.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Tags:

Optimal intern linkbuilding kan give dig en markant bedre placering i SERP.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Vi har allesammen noget i bagagen. Hvad skal der være i din kommende tekstforfatters rygsæk? Altså i rummet med uddannelse of erfaring?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Der er én ting, du ikke må glemme, når du nøjsomt udvælger dine annonceord: brugernes intention.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Hvor mange gange har du hørt, at du skal skrive kvalitetsindhold til nettet? Sandsynligvis flere gange end du har fået en forklaring på, hvad kvalitet egentlig er.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Vi er trætte af traditionelle reklamer. Ingen har lyst til at give en sælger et kram - eller opmærksomhed for den sags skyld. Men hvad nu hvis han, i stedet for en salgstale, tilbyder dig en god historie om sit produkt?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Du kan skrive dig til mere trafik på din webside ved at dreje tidens varmeste emner, så de bliver relevante for dit eget.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

I lang tid har metabeskrivelser i Google været omkring 160 karaterer lang. Nu er der kommet nye retningslinjer, og hver metabeskrivelse må nu være helt op til 320 karakterer. Så hvad skal du gøre nu?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Har du hørt om long-tail-søgeord? Vidste du, at søgeordene med den lange hale kan give dig flere salg? 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.