Bloggen

Hvilken baggrund skal din tekstforfatter have?

Virksomheder slår dagligt annoncer op, hvori de søger den absolut bedst egnede content writer til at skrive deres indhold. Men ‘tekstforfatter’ er ikke en beskyttet titel, og hver mand og dame kan samle den op på gaden og iklæde sig den. Derfor lister samme virksomheder også en række krav, de gerne ser, at en kommende skribent lever op til.

Klogt nok, for ikke alle kan bære titlen som tekstforfatter, selvom den på overfladen ligner en no-brainer.

Samtidig kan ingen have det hele i tasken på én gang, og der findes mange typer viden, erfaring og uddannelsesbaggrunde, som giver kvalificerede skribenter. Men hvilken baggrund skal du lede efter hos din content writer?

De følgende baggrunde er dem, du oftest finder hos en skribent. Læs, hvem du skal vælge til din opgave.
 

Journalisten


Sproget og evnen til at formidle er journalistens vigtigste værktøjer. Derfor er en journalist altid en eftertragtet skribent.

Hun er god til at finde nye vinkler at angribe emnerne fra, og hun er skrap til research, faktatjek og kildekritik. Som journalist skal man kunne stille de gode spørgsmål, og de bedste artikler (især content marketing) er baseret på skarpe spørgsmål. Hun har sandsynligvis redaktionel erfaring, som hun kan bruge til at tilrettelægge udgivelserne på din blog og på SoMe.

Journalisten, der primært arbejder med nyhedsstof, er vant til at afsløre pointen med det samme. Alt kommer frem i begyndelsen, og hun forholder sig objektivt til stoffet. Derfor finder man ikke meget personlighed i hendes tekster. Brug hende til copywriting frem for content marketing.

Har hun derimod erfaring med featurehistorier, er sagen en helt anden, og hendes personlighed vil præge de historier, hun skriver. Hende kan du bede om at stå for din content marketing.

Vælg journalisten, hvis du mangler hjælp til:

• copywriting (hende fra nyhedsredaktionen)
• strategi til SoMe og content marketing (nyhedsredaktionen igen)
• content marketing (hende med feature-historierne)
• artikler, der kræver research
• pressemeddelelser.
 

Akademikeren


Her taler jeg primært om kandidater inden for humaniora; fx kommunikation, litteraturvidenskab, filosofi, dansk eller lignende.

Det er nemlig oftere humanister end fx ingeniører og matematikere, der arbejder som skribenter. Hvor sidstnævnte har set stakkevis af grafer, statistikker, tal og formler, har humanisten stort set kun set tekst, historier og sproglig elegance. Derfor har hun overblikket. Hun kan hurtigt finde de vigtigste pointer i komplekst materiale og give det videre i dets spiselige format. Hun kan skrive sammenhængende tekster, hvor både struktur og argumenter er bundsolide. Ofte har hun et dybdegående kendskab til historie, idehistorie, samfund og litteratur – noget nær en perfekt baggrund for den, som altid skal finde på nye ideer og omsætte dem til brugbart materiale for læseren.

Vælg en akademiker, hvis du mangler hjælp til:

• kreative webtekster
• inspirerende content marketing
• artikler, der kræver research
• originale SEO-tekster og landingssider med personligt præg
• tekstforfatning af/sparring ifm. e-bøger og andet længere tekstindhold.
 

Forfatteren


For forfatteren af skønlitterære historier er sprog ikke bare sprog. Hun bruger det til at gøre teksten til et mekka for sanserne, og hun ved, hvordan man bygger en fortælling op, som du ikke kan lægge fra dig. I forfatterens hoved findes det ultimative inden for sproglig variation, sammenhæng og billedsprog, og hun kan forvandle dine tekster til utrolige historier.

Vælg en forfatter, hvis du mangler hjælp til:

• storytelling
• content marketing, der skal afspejle virksomhedens kernefortælling, værdier og idegrundlag.

Herfra ønskes god skrivelyst til din kommende tekstforfatter.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Hvis du har svært ved at arbejde effektivt i rodede omgivelser, så er der en god forklaring.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Dropshipping - hvad er det, og hvad skal du være opmærksom på?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Effektiv SEO kræver overvåging af indsatsen. Derfor er en en rank tracker et must i din SEO-værktøjskasse.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Tags:

Optimal intern linkbuilding kan give dig en markant bedre placering i SERP.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Der er én ting, du ikke må glemme, når du nøjsomt udvælger dine annonceord: brugernes intention.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Hvor mange gange har du hørt, at du skal skrive kvalitetsindhold til nettet? Sandsynligvis flere gange end du har fået en forklaring på, hvad kvalitet egentlig er.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Vi er trætte af traditionelle reklamer. Ingen har lyst til at give en sælger et kram - eller opmærksomhed for den sags skyld. Men hvad nu hvis han, i stedet for en salgstale, tilbyder dig en god historie om sit produkt?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Du kan skrive dig til mere trafik på din webside ved at dreje tidens varmeste emner, så de bliver relevante for dit eget.

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

I lang tid har metabeskrivelser i Google været omkring 160 karaterer lang. Nu er der kommet nye retningslinjer, og hver metabeskrivelse må nu være helt op til 320 karakterer. Så hvad skal du gøre nu?

Charlotte Schm…

Freelance SEO-tekstforfatter

Har du hørt om long-tail-søgeord? Vidste du, at søgeordene med den lange hale kan give dig flere salg? 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.