Bloggen

facebookannoncering-under-corona

Facebookannoncering under corona

I dette blogpost vil jeg komme ind på Facebookannoncering under coronakrisen.

 

De fleste virksomheder er på den ene eller anden måde ramt. Indtil videre har vi oplevet, at corona har påvirket Facebookannoncering på godt og ondt.

 

Visningsprisen på Facebook er faldet med omkring 30% (varierer meget fra konto til konto. Nogle er endda blevet dyrere). Dette skyldes nok en blanding af: 

1) folk er mere på Facebook/Instagram fordi de keder sig (større efterspørgsel efter annoncer) 

2) annoncørerne holder på pengene og slukker for kampagner (mindre udbud af annoncer).

 

Købsmønstret har også ændret sig. Som vi kan se i “Hvilke brancher er ramt”, ser det ud til, at vi holder meget igen med at købe dyre ting med længere beslutningsproces.


 

Hvordan er din branche ramt?

Disse brancher har en positiv oplevelse under krisen:

  • Alt med fødevarer oplever ekstrem stigning i salg.
  • Alt der forbedrer hjemmearbejde.
  • Webshops oplever nogle steder en stigning, muligvis fordi folk keder sig.

 

Disse brancher har en negativ oplevelse under krisen:

  • Dyre produkter.
  • Rejser, events og alt andet socialt.
  • Produkter med længere beslutningsproces. Fremtiden usikker, og derfor er vi også i tvivl om vi skal handle på større produkter/services.


 

Hvad kan du gøre?

Hvis du er en del af en af de brancher der er hårdest ramt, så bør du overveje, at slukke dine kampagner. Lige nu er Facebook for dyrt for din virksomhed. Brug pengene når vi er ude af lockdown igen.

 

Du kan forsøge at flytte fokus over på et nyt produkt. Kan du lave et Skype-event, et webinar eller en e-bog?

Hvis du kan gøre en af ovenstående ting, kan du udnytte den faldende pris til at skaffe e-mails eller til at bygge dit brand op, så folk er klar til, at handle hos dig efter lockdown. I så fald accepterer du en højere konverteringspris mod forventning om, at der kan kapitaliseres på trafikken senere.

 

Hvis du ikke er ramt eller måske oplever en positiv stigning, så prøv at dublikere dine eksisterende annoncer og lav “coronaspecifikt indhold”. Sørg for at fortælle:

  • “Vi har åbent!”
  • “Vi sender stadig pakker” (evt. gratis fragt)
  • Hvis muligt, giv corona-rabat.
  • Slå på at man kan bruge jeres produkt mens man er hjemme

 

Hvad kommer der til, at ske efter krisen er ovre?

Tanker om hvad der kommer til, at ske når corona lakker mod enden:

  • Der kommer formentlig et købeboom.. Penge spares op lige nu. 
  • Det vil også gøre, at der kommer flere annoncører, og at visningspriserne igen vil stige. Alle virksomheder vil have fat i de ekstra penge der frigives.
  • Hvis man skruer ned nu, mister man sin top-of-mind awareness. Man vil gerne have, at folk lige nu tænker, at vi er de første, de skal handle hos på den anden side.
  • Hvis man skruer ned nu, køber man ikke den billige trafik ind, som man så kan lave billigere retargeting på når krisen er ovre.
  • Altså er der muligvis et vakuum lige nu, hvor man kan købe billig trafik, som vil være mere værd senere.
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ahmad Ibrahim

Paid Social Specialist / Marketing Guy hos The Marketing Guy

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.