Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Stop gemmelegen - med Google AdWords finder kunderne dig!

e-akademiet
Skab din hjemmeside
Sælg din hjemmeside
Trim din hjemmeside

Af Nynne Vidgren og Maja Topsøe-Jensen

Hvis dine kunder ikke kan finde dig på nettet, er det som at lege skjul med dem - sandsynligvis bare ikke særlig længe. Kunderne bliver nemlig hurtigt trætte af legen! Derfor skal du være synlig på nettet for at få succes.

gemmeleg

I denne lektion zoomer vi ind på verdens stærkeste markedsføringsmedie - Google AdWords. Her får du gode råd om og en nærmere gennemgang af Google AdWords.

Læs om:

  • Hvad er Google AdWords.
  • Hvordan kan Google AdWords hjælpe dig med at få succes på nettet.
  • Hvordan optimerer du dit salg gennem Google AdWords.

My name is Words - AdWords

AdWords er Googles annonceprodukt.

Forenklet sagt er AdWords de annoncer, der bliver vist både oven over og til højre for de "almindelige" søgeresultater i Google. Annoncerne er markeret med "sponserede links" - en information om, at dette er annoncer. Hvis man f.eks. søger på "billig flybillet" på Google, viser første side af søgeresultaterne mange sponserede links:

Google AdWords

 Det koster ikke noget for dig at få vist dit produkt eller firma på Google på denne måde. Når kunden derimod klikker på dit link, koster det en fast takst for dig. Dette hedder pay-per-click.

Fordelene ved Google AdWords er:

  • Du præsenteres før de almindelige søgeresultater på Google-søgemaskinen og har derfor større chancer for at få kunder til at klikke på din hjemmeside.
  • Kunder der allerede har behov for dit produkt kan finde dig.
  • Du betaler kun for markedsføring til dem, der har behov for dit produkt.
  • Din annonce bliver ikke et irritationsmoment, som f.eks. en trykt reklame kan være.
  • Du kan skræddersy din annonce til din målgruppes behov og efterspørgsel.
  • Du får overblik over, hvad der virker, og hvad der ikke virker i din online-markedsføring.

AdWords kan altså med sin annonceform lede til direkte salg eller online-bestilling. Din annonce og dine søgeord skal derfor matche det, dine kunder vil søge efter, når de har behov for dit produkt. Dette vil vi vende tilbage til.

Det er nemt at komme i gang med Google AdWords.

  1. Opret dig som bruger.
  2. Opret en kampagne, hvor du skriver en ganske kort annonce og søgeord, som enten fortæller noget om dit produkt, giver et tilbud eller skriver en teaser, som gør, at den potentielle kunde vælger at klikke på din virksomhed.

    Læs meget mere om optimering af din AdWords-konto: Ram plet med din AdWords-kampagne

  3. Hold øje med besøgstal og køb på din hjemmeside via din Google AdWords-konto.

Læs også:

Her kan du få informationer og oprettelsesguide gennem et online-kursus i Google AdWords. Se filmen i nyt vindue her.

Optimer dit online-salg

Succeskriteriet er, at folk skal finde din hjemmeside med AdWords OG købe, bestille eller tilmelde sig et produkt eller nyhedsbrev hos dig. Her er nogle af de vigtigste råd, du kan følge, for at lykkes:

  • Find præcise og kreative søgeord, som beskriver dine produkter.
  • Lav en tydelig og fængende annoncetekst.
  • Målret dine produkter eller servicer geografisk korrekt.

Søgeord er de ord, som kunden skriver i søgefeltet på Google.

Det er disse søgeord, der skal matche dig med kunden. Derfor er det afgørende, at dine søgeord er præcise og samtidig kreative. Desuden er det vigtigt at finde særpræg ved dit produkt - f.eks. ord, der beskriver den vare eller service, du yder. På den måde kan du også skille dig ud fra konkurrenterne. Det kan også være en kombination af søgeord, der kan betegne dit produkt og din virksomhed mere præcist - f.eks. ved at tilføje en geografisk begrænsning. Her har vi lavet et par eksempler på, hvordan meget generelle søgeord kan blive mere præcise:

  • Rengøring ? Pålidelig rengøring
  • Flybillet ? Billig flybillet til Europa
  • Biler ? Sælger køber brugte biler

Lav så mange RELEVANTE kombinationer, som du vil - det vil øge din sandsynlighed for at ramme netop kundernes søgeord. Husk også at skrive variationer af søgeord (både ental og flertal samt i bestemt og ubestemt form).

Se denne film, hvis du vil se flere eksempler:

Annoncetekst er den korte tekst, der vises i søgeresultaterne ved en Google-søgning.

Din annoncetekst på nettet skal skille sig ud fra dine konkurrenters produkter eller servicer. Du skal derfor med få ord beskrive, hvorfor dit produkt/service er unikt, eller hvilke muligheder der er på din hjemmeside.

  • Det unikke kan være, at kunderne får en gratis service, at der er 40 % rabat på nogle varegrupper, at du specifikt sælger små bybiler og er ekspert på dit område
  • Din hjemmesides muligheder kan f.eks. være online-bestilling, informationsmateriale, tilmelding til nyhedsbrev eller en web-shop med god kundeservice

I annonceteksten har det ligeledes stor betydning, at du benytter vendinger, der er særligt appellerende, for at vække kundens interesse og købelyst. Du skal altså sætte dig i dine kunders sted - hvad er vigtigst for dem?

NB: Søg efter dine konkurrenter på Google, og se, hvordan de præsenterer sig - på den måde får du et overblik over, hvordan du kan skille dig ud fra dem.

Læs meget mere om optimering af din AdWords-konto:

Geografisk målrettet markedsføring er mulig med AdWords.

Google AdWords giver dig muligheden for at målrette din online-markedsføring efter, hvor i verden dine kunder befinder sig. Målret derfor dine kampagner til de lande, byer eller områder, hvor det giver ekstra god mening, at folk bliver opmærksomme på dig. Så undgår du at betale for markedsføring til en kunde i Brønderslev, når du har en tandlægepraksis i Brønshøj. Det kan f.eks. være aktuelt for klinikker, butikker og håndværkere, som har potentielle kundegrupper, der er lokalt/regionalt afgrænset.

Find flere tips til at optimere din AdWords-konto i lektionen:

Sidst opdateret: 30-09-2012
Google AdWords voucher

Øverst på Google?
Indbetal 200 - brug for 800

Brug 200 kr og få 600 kr
Ingen binding - ingen risiko
Hent din startbonus her:
Nyhedsbrev

Få relevant viden om vækst. Snyd ikke dig selv for disse vitaminer til din virksomhed

Google Plusl