Hvad kan vi hjælpe med?

Får du mest muligt ud af dit mediebudget?

gæst

af Kasper Justesen, Junior planner hos Syntese Mediabuying

Mange små og mellemstore virksomheder kæmper med at få deres mediebudget til at strække så langt som muligt. Mediebureauet Syntese Mediabuying giver her et par tips til stor effekt for små penge. Først tager vi et kig på den traditionelle tilgang og efterfølgende præsenterer vi lidt mere alternative metoder til dig med et begrænset budget.

De traditionelle

I enhver kampagne er der nogle meget simple retningslinjer man kan følge for at få størst muligt udbytte at mediebudettet.

  • Målgruppe
    Vær omhyggelig med din målgruppe! Dette kan ikke understreges nok. Det er i  fastsættelsen af din målgruppe, at du danner grobund for hele kampagnen. Uanset  størrelsen af dit budget, er en knivskarp analyse af målgruppen essentiel for at sikre  optimal effekt. Hvis du ikke ved hvem du vil ramme, så bliver det svært at gøre netop  dette.
  • Forhandlinger
    Den første pris er selvfølgelig aldrig den bedste, og enhver mediesælger har et budget  der skal overholdes. Tænk over hvilken pris du gerne vil opnå inden du tager kontakt, og  agér ud fra det. Hvis du betvivler dine egne forhandlingsevner kan det være en fordel at  lade et mediebureau overtage dialogen med mediesælgerne. Et mediebureau har overblik  over markedet og ved hvilke medier der vil være relevante og til hvilken pris de skal købes.
  • Overvåg
    Konstant overvågning under kampagnen sikrer, at at man får hvad man betaler for. Dette  kan være kontrol af indrykninger i dagblade, stikprøvekontrol af placeringer på  Outdoormediet og overvågning af leverede visninger/klik på en onlinekampagne.  Medier er varer som du betaler dyrt for.
  • Løbende optimering
    Enhver kampagne kan optimeres. Vær proaktiv i hele processen og reagér hurtigt  imens kampagnen kører. Så snart kampagnen er slut er det for sent. Værktøjer som  Adform, til brug for løbende optimering af onlinekampagner, er kostbart, men effektivt og  kan være lønsomt hvis onlinemediet fylder en markant del af ens budget.
  • Evaluering
    Hvis medierne ikke leverer skal der kompenseres. Det er din ret. Det er i denne  forbindelse din overvågning af kampagnen viser sig at være guld værd. 

De utraditionelle

  • Facebook
    Hvis man sidder med et begrænset mediebudget, og mangler kendskab til sit brand/produkt, kan lidt mere utraditionelle løsninger være et godt supplement til de traditioneller medier. Sociale medier, og i særdeleshed Facebook er de seneste år blevet hypet utroligt i  mediebranchen, og der findes da også gode eksempler på virksomheder der har opnået højt kendskab til billige penge, igennem en korrekt udført Facebookstrategi. Facebook er, med stor margin, den hjemmeside danskerne bruger mest tid på og med 2,6 mio aktive brugere i Danmark og mere end 800 mio. på verdensplan er det en utrolig attraktiv kommunikationskanal. 
    Inden man begiver sig ud i det “sociale eventyr”, skal man dog sikre sig at man overholder Facebooks retningslinjer som,specielt i forbindelse med konkurrencer, er meget strikse. Derudover skal man være bevidst om, at et engagement på sociale medier ikke er gratis.  Dialog er præmissen for sociale medier, og hvis man ikke investerer tid, energi og oprigtig interesse i sine “fans” kan de investerede ressourcer hurtigt vise sig tabt på gulvet.
  • Guerilla marketing
    Afslutningsvist, kommer her en idé til det skrabede mediebudget, nemlig Guerilla marketing. Ideen med Guerilla marketing er i sig selv ganske enkelt: Et utraditionelt system af objekter, der bygger på tid, dynamik og fantasi, typisk eksekveret  for et mindre budget. Guerilla kampagner er typisk uventede, ukonventionelle og potentielt interaktive. Den rigtige idé kan skabe en unik viral spredning, som kan skabe høj effekt for et begrænset budget og dermed være enormt effektivt. Ud over de umiddelbare effekter, kan en veleksekveret Guerillakampagne give dig og din virksomhed en mulighed  for at skille jer ud fra mængden, og vise personlighed og kant. En ulempe ved denne  form, er vanskelighederne og mulighederne for effektmåling og evaluering af  kampagnen. Guerilla marketing bør dog følges op af et miks af traditionelle medier, for at  opnå optimal effekt. I november 2011 udførte vi en Guerilla kampagne for Fitness World, i forbindelse med deres centeråbning på Bondovej i Odense. Vi placerede ca. 1.000 “ansigter” rundt omkring i byen, med modellen på forsiden og tilbudet på bagsiden. Dette kombineret med et miks af traditionelle medier, var medvirkende til, at centeråbningen fik en masse opmærksomhed og nye medlemmer på åbningsdagen.

Guerilla marketing

 

Forfatteren

Kasper Justesen

Kasper Justesen,
Junior planner hos
Syntese Mediabuying.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.